In 11 stappen heb jij een goed gevulde website (deel 2)

In het eerste deel van dit blog deelde ik de vijf stappen met je voor het verzamelen en creëren van voldoende teksten voor je website. In dit deel vertel ik je hoe je ervoor zorgt dat jouw teksten ijzersterk zijn én aansluiten bij je doelgroep. En dan… zet je toch écht jouw website live!

Stap 6: Redactietijd!

Wanneer jij dus ’90% tevreden’ bent met je teksten, is het tijd om het team dat je bij stap 1 gebruikte weer aan het werk te zetten. Zij gaan jouw teksten lezen en redigeren. Niet iedereen zal alle taal- of grammaticafoutjes eruit halen, maar iedereen uit het team kan je van nuttige, inhoudelijke feedback voorzien.

Daarbij houden zij de volgende vragen in hun achterhoofd:

  1. Is de informatie inhoudelijk correct?
  2. Is de informatie volledig en is duidelijk welk probleem je voor je klant oplost?
  3. Zijn de teksten geschreven in de gekozen tone of voice?
  4. Staat de lezer -jouw klant!- centraal in iedere tekst?
  5. Lezen de zinnen prettig en vormen de alinea’s op één pagina een logisch geheel? Vormen de pagina’s samen een volledig beeld van het bedrijf?
  6. Staan er taal-, grammatica- of interpunctiefouten in de tekst?

Verzamel alle feedback per pagina en haal de ‘dubbelingen’ eruit. Sommige feedback mag je best naast je neerleggen. Als een van de redacteuren bijvoorbeeld een vervangende zin voorstelt die helemáál niet bij jou past.

Heb je alle feedback gelezen en beoordeeld? Maak dan per pagina een overzichtje van alles wat je wél aan gaat passen.

Stap 7: Verwerk de feedback

Herschrijf de teksten met de feedback in je achterhoofd. Loop je vast? Ga dan weer door naar de volgende pagina, of neem even pauze. Aan het einde van deze schrijfronde moeten je webteksten in principe wél klaar zijn, dus houd je doel voor ogen en laat je niet verleiden om een tekst te lang voor je uit te schuiven. Je moet nu even doorbikkelen!

Stap 8: Een vreemd paar ogen

Dit is misschien wel de engste stap in dit hele proces. Je gaat een ‘vreemde’ vragen om je website grondig door te lezen. Heb je voldoende budget, schakel dan een redacteur in. Die kijkt met frisse blik naar jouw productomschrijvingen en controleert de logica op je website én je spelling en grammatica.

Geen budget? Niet getreurd, want je kan ook een klant inschakelen, of een vriendin die je klant zou kunnen zijn. Het maakt niet uit, zolang hij of zij maar in jouw doelgroep valt en tot nu toe niet betrokken was bij het vullen van je website. Vraag deze proeflezer om alle vragen die hij heeft bij het lezen van je teksten op te schrijven. Is er iets niet duidelijk in de formulering? Mist hij nog informatie? Begrijpt hij welke problemen jij voor je klanten oplost? Voelt hij zich aangesproken door je schrijfstijl? Dat zijn de belangrijkste vragen. Natuurlijk mag hij ook de laatste taalfoutjes eruit vissen, maar dat heeft geen prioriteit.

Stap 9: De puntjes op de ‘i’

Verwerk vervolgens alle vragen en opmerkingen van je redacteur of proeflezer. Ga daarbij net zo te werk als bij de feedback van je team: gestructureerd van pagina naar pagina. Alle feedback verwerkt? Laat dan je team nog eens alle teksten doorlezen. Lees dit keer zelf ook mee. Tik daarna de laatste puntjes af en je bent klaar voor stap 10!

Stap 10: Zet je website live!

Zodra alle feedback van je team én de dingen die je zelf nog tegenkwam, zijn aangepast, is het grote moment daar: Je gaat je website live zetten! Doodeng, want nu wordt het ineens ‘echt’, maar ooit moet je eraan geloven. Dus waarom niet nu? Hup, haal die landingspagina weg en laat de wereld zien wat voor moois jij te bieden hebt ;).

Stap 11: Blijf optimaliseren

Je website is nooit ‘af’. Er zijn altijd dingen die beter kunnen. Daarom is het belangrijk om informatie te blijven verzamelen.

Je kunt hiervoor Google Analytics gebruiken: Welke pagina’s doen het goed en welke minder? Kun je daar een reden voor bedenken? Ligt het aan het product of aan de presentatie? Welke zoekwoorden leiden tot bezoekers? Haal je de gewenste conversie?

Maar het is net zo belangrijk om van je bezoekers te horen wat zij van je website vinden. Weet je dat iemand je website bezocht heeft? Vraag dan wat zij ervan vonden en vis uit wat er voor hen werkte en wat niet. Dit is misschien wel waardevollere informatie dan je uit Google Analytics of Search Console haalt.

Nu ben jij aan de beurt

Kun jij met deze stappen je website voorzien van geweldige teksten die passen bij je doelgroep? Top, ik ben blij dat ik je op weg kon helpen! Denk je dat ik in mijn enthousiasme een belangrijke tip of stap ben vergeten? Laat het me dan weten, voeg ik hem nog even toe…

Ken jij iemand die aan de slag wil met zijn website? Help hem dan door dit blog te delen!

Leave a Reply