Iedere tekst verdient een redacteur

Iedere tekst verdient een redacteur

… ik vertel je waarom!

Jij hebt een redacteur nodig! Ja, dat durf ik best te stellen. Want hoewel je goed kunt schrijven en prima weet hoe je de grammaticaregels toe moet passen, is dat geen garantie voor een goede tekst.

Echt iedere tekst?

Of het nu gaat om een zakelijke brief, een webpagina, blogartikel, inhoud van een magazine of nieuwsbrief een boek of zelfs een vacaturetekst: de kans is groot dat jij enthousiast bent over je onderwerp. Of juist niet: misschien hang je wel vast in standaardriedeltjes die je al jaren gebruikt. In beide gevallen loop je het gevaar dat je tekst niet het gewenste resultaat haalt. Dus een redacteur is geen overbodige luxe.

Moet je een redacteur inhuren?

Je hoeft natuurlijk niet voor iedere klus een redacteur in te huren. Bij een zakelijke brief of offerte, bijvoorbeeld, kun je ook je collega van het secretariaat vragen er eens kritisch naar te kijken. Dat is vaak al voldoende. Ook voor een blog kun je een collega vragen, hoewel je dan toch wel weer het risico loopt dat er stilletjes aardig wat jargon in kruipt. Dat is immers ook zijn/haar ‘taal’.

Zelf publiceer ik geen enkel artikel zonder het grondig na te laten lezen door mijn privé-redacteur. Hij heeft zelden géén opmerkingen… en ik ben nota bene tekstschrijver en redacteur!

Wat doet een redacteur?

Natuurlijk haalt een redacteur al je spelling- en grammaticafoutjes uit je tekst. Maar hij (of zij natuurlijk) doet meer:

1. Check, check, triple check

Bij teksten die je zelf schrijft, raak je woordblind: Je ziet kleine taalfoutjes of kromme zinnen niet meer. Dat is heel normaal, want jij weet natuurlijk wat er hoort te staan. Zelfs wanneer je je tekst hardop voorleest, houdt je geest je voor de gek. Sommige fouten zul je eruit halen, maar bij bepaalde zinnen lees jij nog steeds dat wat je bedoelde te schrijven. En een -dt fout haal je er op deze manier echt niet uit.

Een redacteur kijkt met een onbevangen blik naar jouw tekst en heeft vooraf geen idee wat er staat. Daardoor ziet hij al bij de eerste keer doorlezen het grootste deel van de foutjes die er bij jou tussen doorgeglipt zijn. Zinnen die niet lekker lopen, zorgen ervoor dat hij stokt tijdens het lezen: daar moet zijn rode pen aan te pas komen!

2. Het overzicht bewaren

Jouw enthousiasme gaat met je aan de haal. Je weet alles over jouw vakgebied en die kennis breng je het liefst zo snel mogelijk over op je lezer. Je wilt teveel in één keer vertellen of duikt ineens een zijspoor op, omdat dat ene stukje achtergrondinformatie zo belangrijk is voor het overbrengen van jouw boodschap.

Jouw redacteur maakt daar korte metten mee. Met ferme hand stuurt hij je terug naar de hoofdlijn van je verhaal. Daarbij vindt hij een logische plek om die oh zo belangrijke informatie toch in je tekst te verwerken wanneer dat nodig is.

3. Expertise en knowhow

Jij bent specialist op jouw vakgebied. Wanneer een klant of collega jou een vraag stelt, leg je hem haarfijn uit hoe alles werkt. Daar ligt jouw expertise. Je kunt er uren over praten en het lukt je waarschijnlijk ook nog wel om het een en ander op papier te zetten. Maar komt jouw boodschap over bij je lezer?

De deskundigheid van een redacteur of tekstschrijver ligt bij het inzetten van taal. De juiste woorden, goedlopende zinnen, tone of voice zorgen ervoor dat jouw boodschap kraakhelder overkomt.

Voorbeeldje: Ik kan prima een stuk schrijven over het ontwerpen van een machine. Maar zodra het bij het daadwerkelijk ontwerpen van die machine gaat, laat ik dat mooi aan de experts over. Anders zouden er ongelukken gebeuren.

Nog een voorbeeld: Een artikel redigeren over de beste manier om je haar te knippen? Geen probleem voor mij! Maar ik kom echt niet in de buurt van een kappersschaar. Joh, ik ben al blij als ik een elastiekje in het haar van mijn dochtertje krijg.

4. Een einde aan jargon!

Teksten doorspekt met jargon zorgen ervoor dat je lezer afhaakt. Inmiddels weet gelukkig bijna iedereen dat. Maar toch sluipt het er bij de meest bevlogen schrijvers in. Van die termen die je dagelijks gebruikt. Zo vaak, dat je je er niet eens meer bewust van bent. En die voor jou kristalhelder zijn. Maar wie niet actief is binnen jouw sector heeft werkelijk geen flauw benul waar je het over hebt. En laten dat nou net diegenen zijn aan wij jij een boodschap over wilt brengen, die jouw product of dienst kopen en ervoor zorgen dat jij kaas op je brood hebt.

Jouw eindredacteur treedt resoluut op tegen jargon en andere vaagtaal. Hij daagt jou uit om jargon te vertalen naar begrippen die iedereen kent, stelt verbeteringen voor waar jij verder mee kunt en waarvan jouw tekst voor iedereen begrijpelijk wordt.

5. Je leert beter schrijven

Wanneer je niet klakkeloos alle feedback van je redacteur overneemt, maar deze echt analyseert en probeert te begrijpen, helpt je dat bij het schrijven van alle teksten die je later nog schrijft. De kans dat je dezelfde fouten nog eens maakt, is dan een stuk kleiner en je kunt je gedachten beter ordenen. Begrijp je niet helemaal wat je redacteur bedoelt? Vraag er dan naar. Op die manier is je redacteur meteen je schrijfcoach en sla jij twee vliegen in één klap!

Nog niet overtuigd?

Ben je na het lezen van bovenstaande redenen om een redacteur in te schakelen nog niet overtuigd? Of denk je “Ja ja, wij van WC-eend adviseren WC-eend”? Dat snap ik. Ik zou teleurgesteld zijn als je me zomaar op mijn woord zou geloven. Dus daarom vertellen twee ervaren schrijfsters je wat een redacteur voor hen toevoegde.

Gabriëlla van Rosmalen

Gabriëlla runt al jaren een succesvolle lifestyleblog en stond op het punt een nieuwe website te lanceren:

“Ik heb redelijk wat vertrouwen in mijn taalgevoel, maar fouten vallen na een tijdje niet meer op. Om die reden heb ik een redacteur ingeschakeld. Ik had een kritisch paar ogen nodig dat alles corrigeerde en mij kon laten zien wat er beter moest. Fouten op je website staan zo onprofessioneel!”

Greetje Kooistra

Op haar website publiceert Greetje al geruime tijd verhalen. Toen zij een deel van deze verhalen ging bundelen, schakelde ze een redacteur in:

“Bij het samenstellen van mijn verhalenbundel “Ontmoetingen met Vrouwtje Jas”, heb ik een redacteur ingeschakeld. Met de bedoeling dat de redacteur taalfouten en mijn blinde vlekken uit de tekst kon halen. Maar de redacteur deed veel meer dan dat! De verhalen zijn geschreven in een tijdsbestek van twee jaar. Twee jaren waarin mijn schrijfstijl zich ontwikkelde en de verhalen zich inhoudelijk verdiepten. De redacteur heeft er voor gezorgd dat de bundel een consistent geheel geworden is. Niet alleen door een logische volgorde van de verhalen voor te stellen, ook door mij op kleine tekstaanpassingen te wijzen. Schrijven is een eenzame bezigheid. In de intensieve samenwerking met de redacteur werd mij niet alleen een (professionele) spiegel voorgehouden, ik kreeg ook een warme ondersteuning op de momenten dat ik het niet zag zitten. De inzet van de redacteur heeft geleid tot een soepeler proces en hogere kwaliteit van de verhalenbundel.”

Nog één keer alle voordelen op een rij:

Een goede redacteur:

  • speurt spelfouten op
  • verbetert typefouten
  • verhelpt grammaticale fouten en finetunet je zinsbouw
  • zorgt een begrijpelijke boodschap in een gepaste schrijfstijl
  • kijkt onbevangen naar je onderwerp
  • helpt jou een vlotte, leesbare tekst te schrijven
  • bewaakt de gewenste lengte en toon
  • is stiekem ook je schrijfcoach

Heb jij al eens een redacteur ingeschakeld? Wat waren jouw ervaringen? Of waarom vind je het geen goed idee om er een in te schakelen? Ik hoor het graag!

Posted by melanie@copytogo.nl in Redactie, Tekst&tips, 0 comments
Onmisbare naslagwerken voor iedereen die schrijft

Onmisbare naslagwerken voor iedereen die schrijft

Schrijf je zelf de teksten voor je bedrijfswebsite of -blog? Dan mogen onderstaande digitale naslagwerken niet aan je gereedschapskist ontbreken. Met deze naslagwerken en tools weet je namelijk zeker dat je teksten prettig leesbaar, correct, begrijpelijk én vindbaar zijn!

Correcte spelling en grammatica

Niets zo irritant als verkeerd gespelde woorden of kromme zinnen in een tekst. Er is een grote kans dat je lezers afhaken of je niet serieus nemen wanneer er te veel schrijffouten in je tekst staan. Deze tools helpen je je spelling te verbeteren:

1. Woordenlijst.org

Hoe zat dat ook weer met die tussen-n? Was het nou ziekezorg of toch ziekenzorg? Op woordenlijst.org, de digitale versie van het ‘Groene boekje’, vind je het antwoord op deze en alle andere taalvragen. En ja, het is ziekenzorg. Dezelfde betrouwbare antwoorden krijg je trouwens ook op taaladvies.net, die andere site van de TaalUnie.

2. Onze Taal

Nog zo’n pareltje waar je echt niet zonder kunt. Net als woordenlijst.org legt de website van Onze Taal alle spellings- en grammaticaregels kraakhelder uit. Maar zij gaan verder. Want ook de betekenis van woorden vind je hier. En àlles wat je zou moeten weten over het gebruik van leestekens. Of over tante Betjes en tangconstructies. En wat te denken van de vervoeging van het Engelse woord updaten? Juist. Op Onze Taal staan alle antwoorden op je prangende taalvragen. Ze hebben ook een handige referentiepagina over het aaneenschrijven van woorden. Of is het aaneen schrijven? Kijk zelf maar!

3.Vandale.nl

Twijfel of je in de context van je tekst wel het juiste woord gebruikt? Snel de betekenis van een woord opzoeken doe je op Vandale.nl. De gratis online versie van ‘De dikke’ heeft een beperkt aantal woorden in de database staan. Dat is dan wel weer jammer. Heb je hem vaker nodig? Dan zou je kunnen overwegen de betaalde versie (à 75 euro per jaar) aan te schaffen.

4. Synoniemen.net

Gebruik jij ook vaak hetzelfde woord? Dat hoeft helemaal niet vervelend te zijn. Maar doe je het een aantal keer kort achter elkaar, kan het behoorlijk storend worden. Natuurlijk kun je dat negeren, maar je kunt er natuurlijk ook gewoon wat aan doen. Die keuze ligt natuurlijk bij jou. Irritant he? Dankzij synoniemen.net kun je voor ieder woord een synoniem vinden. Met hulp van synoniemen.net zou bovenstaand voorbeeld er zomaar zó uit kunnen zien: ’Natuurlijk kun je dat negeren, maar je kunt er uiteraard ook gewoon wat aan doen. Die keuze ligt vanzelfsprekend bij jou.’

Leesbaar

Wil je weten of jouw teksten goed leesbaar zijn voor een breed publiek? Gooi ze dan vóór publicatie eens door de leesniveau-tool van stichting Accessibility. Om de tekst goed te kunnen beoordelen, hebben ze minimaal 10 zinnen nodig. Deze tekst is geschat op het Niveau B1 en dat is mooi, want dat is het gemiddelde leesniveau in Nederland. De gratis versie van deze tool mag je maar liefst 10 keer per dag gebruiken.

Vindbaar

De SEO-plugin van Yoast is voor iedereen die een WordPress-website heeft een begrip. Ken je hem niet of heb je geen WordPress-website? Dan even een korte uitleg: Met deze plugin zorg je ervoor dat jouw teksten vindbaar zijn op het door jou gekozen zoekwoord. Wat je misschien niet wist, is dat je je teksten ook kunt checken via de website yoast.com. Kleine extra tip: Je hoeft niet alle bolletjes groen te krijgen om een goed vindbare tekst te hebben. Yoast is namelijk nogal rigide in de beoordeling. Gebruik je het meervoud van je zoekterm of bestaat je zoekterm uit meerdere woorden en gooi je er een tussenzetsel tussen? Dan herkent Yoast hem niet meer. Maar tóch, voor mij blijft het een onmisbare tool.

De weg kwijt

Raak je tijdens het schrijven je inspiratie kwijt? Dan kun je natuurlijk extra achtergrondinformatie gaan zoeken. Wikipedia is een goed startpunt, maar neem niet alles klakkeloos aan wat je daar vindt.

Zie je het helemaal niet meer zitten? Neem dan een halfuurtje pauze -zet een timer!- en geniet van alle blunders op Taalvoutjes. Als je kaken zeer doen en je buikspieren kramp hebben, ben jij zeker weer in staat om met een frisse blik naar je tekst te kijken!

Welke naslagwerken mis jij nog?

Deze lijst is natuurlijk verre van compleet. Heb jij nog onmisbare tips? Deel ze dan vooral met me, want ik leer graag bij 😉

Posted by melanie@copytogo.nl in Tekst&tips, 0 comments
Evergreen content helpt jou bij het opbouwen van online relaties

Evergreen content helpt jou bij het opbouwen van online relaties

Online een relatie opbouwen met je doelgroep. Het klinkt ideaal, maar hoe pak je dat aan? Hoe zorg je ervoor dat mensen jouw bedrijf vinden en jou gaan vertrouwen voordat je ze ooit gezien of gesproken hebt? Evergreen content helpt je daarbij en ik leg je graag uit wat het is en hoe je het in kunt zetten.

Evergreen content wat is dat?

Alweer zo’n mooie Engelse term. Tja. Evergreen content laat zich het best vertalen als duurzame content. Daarmee is jou waarschijnlijk direct duidelijk waar ik het over heb, maar voor de zekerheid toch even de definitie volgens Ensie. Weten we zeker dat we het over hetzelfde hebben:

“Duurzame content betreft alle visuele, tekstuele en auditieve content die door een organisatie gecreëerd wordt om aan de behoefte van de doelgroep te voldoen. De relevantie van duurzame content blijft of neemt toe voor de doelgroep en daarmee voor de organisatie. Hierdoor bouw je met duurzame content aan een duurzame relatie met de doelgroep. De blijvende relevantie ontstaat door een tijdloze inhoud en een tijdloos distributiekanaal.”

Content die relevant is en blijft voor je doelgroep dus.

Waarom zou je duurzame content maken?

Het mooie aan deze definitie is dat de ‘waarom’ er al in verwerkt zit: Je wilt een duurzame relatie opbouwen met je doelgroep. En ik zeg bewust ‘doelgroep’ en niet ‘klanten’, omdat je doelgroep groter is dan je klantenkring. Ook wanneer je nog onbekend bent bij je doelgroep, kun je met de juiste, relevante en lang houdbare content al beginnen met het bouwen van een relatie. Deel je regelmatig interessante informatie? Dan wekt dat vertrouwen in jou en je dienst of product op en draagt dat bij aan je expertstatus. En jouw doelgroep koopt het liefst bij iemand die ze vertrouwen. Net als jij!

Daarnaast is evergreen content ook goed voor je online vindbaarheid. Doordat mensen blijven zoeken naar de antwoorden en oplossingen die jij hen biedt, zien zoekmachines zoals Google, dat jouw content interessant is. En dat wordt dan weer beloond met een betere positie in de zoekresultaten.

Evergreen content in de praktijk

Goed, de theorie en de voordelen zijn nu helder. Maar wat ís dan evergreen content? Ik geef je een paar voorbeelden. Lekker praktisch en op een manier dat jij er direct mee aan de slag kan.

Handleidingen en how-to’s

Misschien is dit wel de meest voorkomende vorm van evergreen content; de how-to of handleiding. Denk jij bij het woord handleiding nog steeds aan een lijvig boekwerk waar geen hond naar kijkt? Dat hoeft het echt niet te zijn. Online zijn handleidingen vaak verpakt als ‘how-to’s’: relatief korte stukken content waarin je stap voor stap uitlegt hoe je lezer iets moet doen of tot een bepaald resultaat komt. Bijvoorbeeld hoe je heel eenvoudig een knettergoed blog schrijft. Deze categorie is in iedere branche toepasbaar.

Ben je kapper? Leg dan uit hoe je bijvoorbeeld krullend -of juist stijl- haar verzorgt. Verkoop je keukens? Besteed dan eens aandacht aan hoe je verschillende aanrechtbladen verzorgt of je keukenkastjes opgeruimd houdt. Veiligheidskundige? Schrijf een whitepaper over waar een CE-gemarkeerde machine aan moet voldoen. Ik kan nog wel even doorgaan, maar ik denk dat je het inmiddels wel snapt, toch?

Onderzoeksresultaten en statistieken

Onderzoeken en statistieken doen het online altijd goed, dus het kan slim zijn daar iets mee te doen. Je kunt natuurlijk je eigen onderzoek uitvoeren en de cijfers of resultaten ervan presenteren. Dit is echter voor veel ondernemers een stap te ver. Het uitvoeren van zo’n onderzoek vergt behoorlijk veel tijd. En dus geld. Je moet namelijk mensen vragen stellen of interviewen, de antwoorden analyseren en verbanden aanbrengen in je resultaten voor je deze kunt gebruiken.

Je kunt ook gebruikmaken van bestaande onderzoeken en statistieken. Zoals Frank Hussman in dit artikel doet. Hij neemt de resultaten van een onderzoek van Buzzsumo en presenteert deze in hapklare brokken aan zijn publiek. Ook in jouw vakgebied zijn er vast rapporten aanwezig die je op deze manier kunt verwerken tot eigen content.

In de kappersbranche, bijvoorbeeld, over hoe schadelijk bepaalde stoffen in shampoo voor je gezondheid zijn. Of voor de eerder genoemde veiligheidskundige: hoeveel mensen er RSI-klachten hebben en hoe een goed uitgevoerde en opgevolgde RI&E deze klachten kan voorkomen.

Projecten en case-studies

Een andere manier om blijvend waarde toe te voegen is door het maken van case-studies. Houd eens een afgerond project tegen het licht en beschrijf waarom het zo succesvol was. Of juist niet. Want ook als alles mis ging in dat project, is het een waardevolle case. En jij hebt van iedere fout die je maakte geleerd, toch? Een bijkomend voordeel van een case-studie of projectbeschrijving is dat je inzichtelijk kunt maken wat je precies voor je klanten doet.

Vind je het lastig om zelf te vertellen waarom je zo goed bent in wat jij doet? Interview dan je klant eens. Laat hem vertellen over jullie samenwerking, hoe soepel het project verliep en hoe ongelooflijk blij hij is met het eindresultaat! Heb je meteen weer een mooie review te pakken. Twee vliegen in één klap!

Jargon uitgelegd

Misschien niet de meest aantrekkelijke vorm van duurzame content, maar wel erg nuttig voor je potentiële klanten is de verklarende woordenlijst. Uiteraard probeer je zo weinig mogelijk jargon te gebruiken in je communicatie, maar zo nu en dan ontkom je er niet aan. Neem die termen en leg ze uit aan je doelgroep. Het grote voordeel van zo’n lijst is, dat je klein kunt beginnen en hem gaandeweg kan uitbreiden.

Verhuisden jouw wenkbrauwen richting je haargrens bij het lezen van de termen ‘CE-markering’ of ‘RI&E’? Je bent niet de enige. Dit zijn daarom prima voorbeelden van woorden die een veiligheidsexpert op zou kunnen nemen in zijn verklarende woordenlijst.

Veelgestelde vragen

Grote kans dat jij telkens weer dezelfde vragen van je klanten beantwoordt. Jaar in, jaar uit, dag in, dag uit… Verzamel deze vragen en werk de antwoorden uit. Maak op je website een FAQ-sectie (oeps, ‘frequently asked questions’ dus) aan en bundel hier alle veelgestelde vragen. Ook hierbij geldt dat je met een paar vragen kunt beginnen en mettertijd de lijst uit kan breiden.

Recourses en tools

Naast praktisch toepasbare tips kun je ook aandacht besteden aan tools of hulpmiddelen waar jij echt niet meer zonder kunt. Neem één van je meest gebruikte tools en leg uit waarom je er zo verknocht aan bent. Noem de mogelijkheden, de voordelen, de nadelen voor jou en eventueel hoe deze tool anders is dan die van een concurrent. Duik lekker de diepte in, zodat de lezer na het lezen van jouw artikel of blog precies weet waarom hij deze tool ook eens moet gaan uitproberen.

Hoe presenteer je je duurzame content?

Hoe je je content vervolgens aanbiedt, hangt af van de inhoud.

Een handleiding, bijvoorbeeld, kun je prima aanbieden als tekst. Dus bijvoorbeeld een blog, een artikel of een lijst. Maar je kunt er ook een video van maken; een zogenaamde explainer video. Een how-to of stappenplan kun je daarnaast ook prima verwerken in een infographic. En die case-studie? Als je hem verpakt als een interview, kun je er -naast een tekst- ook nog een mooie podcast van maken!

Aan de slag

Neem de tijd om je evergreen content te maken. Je maakt geen duurzame content in een uurtje. Doordat de content echter lang houdbaar is, is het de investering meer dan waard. Is je evergreen content gereed? Publiceren maar dan!

Helaas wil dat wil niet zeggen dat je dan klaar bent. Want ook evergreen content houdt ervan om af en toe geüpdatet, aangevuld en afgestoft te worden. En Google vindt dat ook fijn. Is toch weer een mooie bijkomstigheid 😉

Posted by melanie@copytogo.nl in Content met visie, 0 comments
Een goed blogbericht schrijven? Appeltje-eitje!

Een goed blogbericht schrijven? Appeltje-eitje!

Wat maakt een blog goed? Vraag jij je dat ook af terwijl je naar die knipperende cursor zit te kijken? Objectief, bedoel ik dan. Wanneer is een blog goed genoeg? Hoe zorg je ervoor dat jouw ideale lezer je blog verslindt? Met deze tips weet jij precies waar je blog minimaal aan moet voldoen.

Een goed blog heeft een duidelijk onderwerp. Eén, ja.

Bedenk vóór je begint met schrijven waar jouw blog over moet gaan. Als je gaat schrijven zonder een duidelijk plan, gaat je verhaal ‘zwabberen’. Kies een onderwerp waar je alles -nou ja, erg veel is ook goed- van weet. Anders kun je je boodschap niet duidelijk overbrengen.

Heb je je onderwerp bepaald? Mooi! Dan is het tijd om streng te zijn tegenover jezelf en je daar aan te houden. Bedenk je tijdens het schrijven dat je wilt gaan uitweiden over een gerelateerd onderwerp? Dan is dat misschien een goed beginpunt voor een ander blog, maar zet het nu even aan de kant. Dit blog gaat over jouw originele onderwerp. Dat en niets anders.

Geef antwoord

Het lijkt misschien een inkoppertje, maar een goed blog geeft antwoord op de vraag van je lezer. Die heeft namelijk een vraag of probleem waarvoor hij een antwoord of oplossing zoekt. Die geef jij hem. En niet zomaar een antwoord of oplossing, maar dé oplossing. Zodat hij geholpen is en verder kan.

En er vervolgens achter komt dat je de ene vraag beantwoord hebt, maar tien nieuwe vragen hebt opgeroepen. Vragen die jij natuurlijk met alle liefde voor hem beantwoordt. In een ander blog óf door middel van jouw product of dienstverlening.

Leesbaar voor je doelgroep

Een duidelijk onderwerp en een gedegen antwoord is helaas geen garantie voor een goed blog. Als je blog niet leesbaar is voor jouw ideale lezer, schiet je er niets mee op. Vraag je dus vóór je begint met schrijven af wie jouw ideale klant is, welke kennis hij al op zak heeft en welke ‘taal’ hij spreekt.

Laat ik om dit punt wat concreter te maken dit blog als voorbeeld nemen:

Ik weet voor wie ik dit blog schrijf. Daardoor weet ik, dat ik geen energie hoef te verspillen aan het uitleggen van de term ‘blog’ of waarom het zinvol is om (zakelijk) te bloggen. Maar ik weet óók dat je geen tekstschrijver bent en waarschijnlijk geen achtergrond in marketing hebt. Daarom gebruik ik geen termen als bijvoorbeeld ’buyer persona’s’ wanneer ik het over je doelgroep heb, maar over jouw ideale lezer of klant. Want die term is voor jou helder. Ik schrijf in jouw ‘taal’ en laat het jargon links liggen.

Daardoor is mijn boodschap duidelijk en ben jij wanneer je dit leest al een minuut of twee op deze pagina.

De structuur draagt bij aan je blog

Een goed blog heeft een heldere structuur. Dat betekent dat je je lezer als het ware door de tekst heen leidt. Na een inleiding die de nieuwsgierigheid wekt, maak je gebruik van tussenkopjes. Die tussenkopjes vertellen je lezer precies waar de alinea’s over gaan en maken je blog scanbaar. Je alinea’s zijn trouwens niet te lang en bevatten genoeg ‘lucht’. Daarbij kun je de volgende stelregel aanhouden: tot 150 woorden kun je je alinea met gemak aan één stuk schrijven. Is hij langer? Breng dan witregels aan om te voorkomen dat je lezer afhaakt.

Heb je inhoudelijk alles behandeld wat je wilde vertellen? Dan is het tijd om je blog af te ronden. Een duidelijke afronding is bijvoorbeeld een conclusie of een samenvatting van hetgeen je in het blog behandeld hebt. Ten slotte nodig je uit tot interactie. Je blog is de plek om interactie aan te gaan: vraag je lezer om te reageren en vergeet vooral niet aan te moedigen tot het delen van jouw blog.

Een goed blog is (of blijft) actueel

Met je blog heb je de mogelijkheid om in te springen op de nieuwste ontwikkelingen in je vakgebied. Gebeurt er iets interessants dan is het handig om daar direct in te duiken en over te schrijven. Er is namelijk een grote kans dat jouw ideale klant dat ook een interessante ontwikkeling vindt en op zoek gaat naar informatie over deze ontwikkeling. Vindt hij deze informatie op jouw blog? Dan vergroot dat jouw autoriteit of expert-status. Een bijkomend voordeel van bloggen over actualiteiten in jouw vakgebied is, dat jij je kennis op peil houdt. Want je schrijft alleen over zaken waarvan jij van de hoed en de rand weet, toch?

Verder kun je bloggen over onderwerpen die actueel blijven. Dat noemen we ‘evergreen’ content. Een voorbeeld daarvan is dit blogbericht. Want hoewel er al jaren geblogd wordt, blijven ondernemers op zoek naar tips om goede of betere blogs te schrijven. Een blog met tips over bloggen, heeft dus de potentie over vijf jaar nog steeds actueel te zijn. Dat maakt dit soort blogs extra waardevol: na investering van een relatief lage inspanning voegt jouw blog lange tijd waarde toe voor je ideale lezer. Ik houd daar wel van. Jij toch ook?

Stop er een beetje karakter in

Een goed blog bouwt een relatie op met de lezer. Uiteraard kost dat tijd, net als met ’normale’ relaties. Wat bij het opbouwen van een relatie belangrijk is, is dat je laat zien wie je bent. Wat zijn jouw kernwaarden als ondernemende blogger en wat maakt jou uniek? Daarom is karakter zo belangrijk. Je kunt natuurlijk je visie of missie ergens in een hoekje op je website zetten, maar wat heeft jouw klant daar aan? Met een beetje geluk begrijpt hij wat je bedoelt, maar praatjes vullen geen gaatjes.

Laat liever zien wie je bent -als ondernemer of organisatie, maar ook als mens- en hoe je hem verder kunt helpen. Kies dus een schrijfstijl die bij jou past én die resoneert bij jouw ideale klant. Ben niet bang om je mening te geven of het achterste van je tong te laten zien. Af en toe een glimlach of knipoog in je tekst kan ook helemaal geen kwaad. En reageer op een menselijke manier wanneer jouw lezer een reactie achterlaat onder jouw blog.

Practice what you preach

Hè, wat fijn dat je er nog steeds bent! Tijd om te doen wat ik je eerder beloofde; ik zet mijn tips voor het schrijven van een goede blog nog even voor je op een rijtje.

Een goed blog:

  • heeft één duidelijk onderwerp
  • geeft antwoord op een vraag van jouw klant
  • is prettig leesbaar voor jouw doelgroep
  • heeft een duidelijke structuur
  • is actueel
  • en heeft karakter.

Met deze tips wordt het schrijven van een goed blog ook voor jou appeltje-eitje!

Denk je dat ik een belangrijke tip gemist heb? Laat het me dan weten in de reacties.

Heeft dit blog je verder geholpen of ken je iemand voor wie het interessant is? Deel hem dan gerust. Vind ik tof 😉

Posted by melanie@copytogo.nl in Tekst&tips, 0 comments
Nog geen contentkalender opgesteld?

Nog geen contentkalender opgesteld?

5 redenen om er nú mee te beginnen

Heb jij je contentkalender al opgesteld? Nee toch, zeker? Een contentkalender opstellen is pure tijdverspilling. Je bent al zo druk, de planning loopt telkens in de soep, het boeit je collega’s niets -ze beginnen al met hun ogen te rollen zodra je je mond open doet- en je klant nog minder… Jij kunt je tijd wel beter besteden. Aan het maken van steengoede content, bijvoorbeeld! Er zijn genoeg smoesjes te bedenken om geen contentkalender op te stellen.

Toch heeft het opstellen van een contentkalender zo zijn voordelen.

Te druk

Je rent het hele jaar van hot naar her, verzamelt informatie, houdt interviews, schrijft artikelen en blogs, maakt mooie visuals en creëert catchy socialmediaberichten. Je hebt echt geen tijd om ook nog een planning op te stellen en bij te houden. Maar heb je er al eens aan gedacht dat het opstellen van een contentkalender je juist overzicht en rust geeft? In de meeste bedrijven is het hollen of stilstaan. Er zijn maanden dat alles tegelijk lijkt te gebeuren en maanden dat de wijzers van de klok achteruit lijken te kruipen.

Juist door een gedegen contentplanning op te stellen, creëer je meer rust en tijd. Moet je bijvoorbeeld naar een klant voor een interview over jullie dienstverlening? Misschien staat er voor later dit jaar ook nog wel een interview met je collega die daar voor jouw bedrijf werkt op de planning. (Niet? Direct op je agenda zetten dan!) Houd beide interviews op dezelfde dag en je bespaart alweer reistijd én je zit na het eerste interview voldoende in de materie om het tweede interview veel sneller af te handelen! Hetzelfde geldt voor het schrijven van beide artikelen.

Je contentkalender geeft je de mogelijkheid om vooruit te werken, omdat je precies weet wat wanneer gepubliceerd moet worden. Daardoor kun je rustige perioden gebruiken om vast artikelen te schrijven die pas later in het jaar op de planning staan. Of je gebruikt de tussenliggende periode om je idee te laten rijpen. Daar wordt je uiteindelijke artikel beslist beter van! 

Tijdverspilling

Het opstellen van een contentkalender is pure tijdverspilling, hoor ik je nu denken. In de praktijk komt er namelijk altijd iets tussen. De planning die je zo zorgvuldig opstelde, kan halverwege januari alweer in de prullenbak. Want er zijn altijd gebeurtenissen die urgenter zijn en waar je over moet communiceren. Het is dus veel makkelijker om het gewoon allemaal te laten gebeuren en op te gaan in de waan van de dag.

Je hebt gelijk: de kans dat je in je planning moet schuiven is groot. Maar gelukkig is een contentkalender niet uit steen gehouwen en kún je schuiven met je artikelen, blogs en socialmediaberichten. Er komen namelijk ook rustigere periodes aan en waar schrijf je dan over? Juist… Je planning geeft voor dat soort momenten rust. Je hebt namelijk voldoende content op de plank liggen om het hele jaar te vullen. Heb je aan het eind van het jaar nog content over? Die neem je dan gewoon weer mee naar volgend jaar. Want jouw content is uiteraard over een jaar ook nog actueel.

Er is geen draagvlak voor een contentkalender

Een planning is mooi, maar zonder draagvlak kom je er niet. Je loopt telkens aan je collega’s te trekken om input te krijgen voor je artikelen. En is het je eindelijk gelukt om een artikel te schrijven en plaats je het vol trots op je website en social mediakanalen, delen je collega’s het niet. Zonde van alle energie die je erin stak. Nee, je schrijft liever een artikel op het moment dat het actueel is en je collega’s er baat bij hebben het te delen!

Fout.
Betrek je collega’s bij het opstellen van je contentkalender. Organiseer brainstormsessies waarin je collega’s onderwerpen aan kunnen dragen en zorg dat het aanleveren van informatie niet voelt als iets dat ‘moet’, maar als iets dat zij willen omdat het hen iets oplevert! Denk aan naamsbekendheid, meer sales, de lancering van een nieuw product of dienst…

Zorg daarnaast dat zij voldoende tijd hebben om input aan te leveren. Zijn ze erg druk? Ga dan in gesprek met hun leidinggevende of de directie om ervoor te zorgen dat zij ruimte in de agenda kunnen inplannen, zeker als het aanleveren van content of input iets is wat ze ‘erbij’ moeten doen.

Deel je planning voor het komende jaar zo snel mogelijk. Aan het eind van dit jaar of in de eerste werkweek van het volgende. Dan weten zij waar ze aan toe zijn en wanneer er iets van hen verwacht wordt. Kunnen ze er alvast rekening mee houden.

Het valt niemand op

Jij zit telkens te worstelen om je nieuwsbrief op tijd te versturen. Met het zweet op je voorhoofd en een zucht van verlichting druk je iedere keer nét op tijd op de verzendknop. Het is weer gelukt! Maar het valt je klanten echt niet op wanneer er bijvoorbeeld een keer geen nieuwsbrief in hun mailbox verschijnt. De helft van de tijd lézen te nauwelijks de artikelen die jij met zoveel zorg voor hen uitkoos. Ze krijgen al zo veel nieuwsbrieven…

Misschien heb je gelijk en valt het inderdaad niet op als je een keertje een nieuwsbrief overslaat. Maar je klanten vergeten ook snel. Klantentrouw hangt nauw samen met ‘top of mind’ blijven. Verschijnt jouw nieuwsbrief onregelmatig, maar kun je de klok gelijk zetten op de nieuwsbrief van je concurrent? Dan is de kans groot dat je klant met zijn prangende vraag of probleem naar je concurrent gaat: die ziet hij namelijk iedere week/maand in zijn mailbox. Zelfs als hij hem niet iedere keer ook daadwerkelijk leest!

Het jaar is in al in volle gang

Je hebt eind vorig jaar geen contentkalender opgesteld. Nu is het jaar al in volle gang en heeft het geen zin meer. “Volgend jaar… dan begin ik!”

Van uitstel komt afstel en hoewel je contentkalender in de meest ideale situatie van januari tot december loopt, kun je op ieder gewenst moment instappen. Je hoeft ook geen planning voor een heel jaar op te stellen. Wil je, bijvoorbeeld, eerst een proef draaien van een paar maanden om te zien of je er met bovenstaande tips een succes van kan maken? Dat kan! Waarom niet. Het is jouw planning en die stel je op voor een periode die voor jou goed voelt. Geen excuses meer.

Aan de slag met je contentkalender!

Ben jij inmiddels helemaal om en sta je te popelen om aan de slag te gaan met je contentkalender? Dan is er geen tijd te verliezen. Open Excel of een andere tool en begin samen met je collega’s te brainstormen.

Heb je een beetje hulp nodig? Natuurlijk is de inhoud van je contentkalender afhankelijk van jouw contentstrategie, branche en bedrijf, maar ik zette alle inhaakmomenten van 2019 alvast voor je op een rijtje in deze Google-calendar. Scheelt jou weer tijd!

Heeft dit blog je verder geholpen of ken je iemand voor wie het interessant is? Deel hem dan gerust. Vind ik tof 😉

Posted by melanie@copytogo.nl in Tekst&tips, 0 comments