zakelijk-bloggen

Dagelijks zakelijk bloggen om te bloggen? Niet doen!

Laatst hoorde ik over een vertaalbureau dat dagelijks een nieuw blog plaatst op hun website. Ik kon mijn oren bijna niet geloven. Hoe schrijf je dagelijks een relevant blog over vertalen? Wat ontzettend knap en inspirerend! Tot ik ging kijken…

Regelmatig bloggen is belangrijk

Er zitten verschillende voordelen aan regelmatig bloggen. Zo bouw je bijvoorbeeld via je zakelijke blog een relatie op met je doelgroep. Zorg je ervoor dat je gezien wordt als een expert op jouw vakgebied. En Google… Nou ja, Google is dol op ‘verse’ content.

Tenminste, als je relevante en unieke nieuwe content plaatst

Je moet wel relevante nieuwe content plaatsen. Relevant voor je doelgroep, je bezoekers. Het vertaalbureau waar ik het zojuist over had, schrijft over het gebruik van wachtwoord-managementsoftware, de nieuwe oordopjes van Apple en tips om je huis sneller te verkopen… Dat kan ik voor een vertaalbureau nauwelijks relevant noemen.

Maar het wordt nog erger: de artikelen bevatten geen echt unieke content. Ze zijn letterlijk vertaald vanaf andere (Amerikaanse) nieuwssites. Ja, daarmee laat het bureau zien dat ze kunnen vertalen. Maar een artikel door bijvoorbeeld Google Translate halen kan iedereen.

Dus ik vraag me af:
Wat is de toegevoegde waarde van deze artikelen voor hun doelgroep? En voor het vertaalbureau zelf: Bouwen ze aan hun expertstatus en halen ze hiermee nieuwe opdrachtgevers binnen? Ik heb er zo mijn twijfels over.

Hoe moet het dan wel?

Er zijn al tal van blogs geschreven over hoe je zakelijk bloggen het best in kunt zetten. De drie belangrijkste en meest praktische tips zijn volgens mij:

1. Blog regelmatig

Voor de meeste kleine ondernemers is dagelijks bloggen onhaalbaar. Zo simpel is het gewoon. Zelfs als je het zou willen en genoeg te vertellen hebt, is het bijna niet te doen: Waar haal je de tijd vandaan? Dagelijks bloggen hoeft ook helemaal niet. Maar blog wel regelmatig! Bepaal een frequentie waar jij je comfortabel bij voelt en houd je daaraan. Dat kan één keer per week zijn of misschien wel drie keer, één of twee keer per maand… Het maakt niet uit, zolang je lezers maar weten wat ze van jou kunnen verwachten en wanneer.

En ja, daar ga ik zelf nog wel eens de mist in. Zo verscheen er hier een poosje geen blog, omdat ik te druk was met het uitvoeren van opdrachten en avonturen beleven met mijn Kleine Mevrouw. Goed excuus? Nee, zeker niet. Maar het maakt wel duidelijk waarom het belangrijk is een realistische frequentie te kiezen :).

2. Schrijf over relevante onderwerpen

Voor wie blog jij? Niet voor Google… Nee, je schrijft voor jouw ideale klant, jouw lezer. Vertel je lezer welke problemen jij voor hem oplost. Welk pijnpunt verdwijnt er met jouw producten of diensten? Laat jouw klanten vertellen hoe jij hen geholpen hebt. En speel in jouw blogs in op de latente behoefte van jouw doelgroep. Jij was echt niet op zoek naar een tekstschrijver die voor jou kan bloggen toen je op dit blogbericht stuitte, maar misschien zocht je tips over zakelijk bloggen?

Knab, bijvoorbeeld, speelt heel handig in op die latente behoefte. Op haar blog vind je blogs over uiteenlopende onderwerpen, die allemaal relevant zijn voor een deel van de doelgroep van deze bank. Zo hebben zij bijvoorbeeld een sectie voor (startende) ZZP’ers waar zij handige informatie delen én op een subtiele wijze hun producten voor deze doelgroep onder de aandacht brengen.

3. Zorg voor unieke content

Wanneer je over relevante onderwerpen voor jouw doelgroep schrijft, schrijf je al snel unieke artikelen. Het onderwerp waarover je schrijft, hoeft niet nieuw te zijn. Je mag je best door een ander artikel laten inspireren. Maar door er met jouw ogen naar te kijken, jouw mening over te geven en er in jouw tone of voice over te vertellen, ontstaat unieke content. Content die past bij jouw doelgroep.

Content die opgepikt wordt door zoekmachines. Want zoekmachines zijn dol op nieuwe content, maar ze zijn óók slim genoeg om te zien wanneer een (deel van) een tekst geknipt en geplakt is uit een andere tekst. Om een goede positie te behalen in de zoekresultaten is het dus belangrijk dat jouw tekst ook echt van jou is. Uniek en met een jij-sausje. Daar houdt Google van, maar je lezers ook. En daar doe je het uiteindelijk toch voor?

Welke uitdagingen kom jij tegen tijdens het bloggen?

Loop jij zelf tegen problemen aan met je blog? Wat vind jij het lastigst aan het maken van nieuwe content? Laat het me hieronder weten en wie weet schrijf ik er dan binnenkort wel een blog over. Speciaal voor jou!

Sharing is caring!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.