Kennis-delen

Kennis weggeven maakt jou (niet) overbodig!

Ben jij bang om je kennis weg te geven? Denk je dat klanten je niet meer nodig hebben, of dat je concurrent mee leest? Ik denk dat dat helemaal niet erg is!

“Als we te veel kennis weggeven, hebben onze klanten ons niet meer nodig! Maar als we onze kennis niet delen… waar moeten we dan over bloggen? We hebben niet genoeg écht nieuws om te delen!” Wedden dat jij dit ook weleens denkt? Ik ben van mening, dat het niet delen van kennis je op den duur zéker overbodig maakt!

Kennis delen is eng!

Veel organisaties vinden het eng om al hun kennis weg te geven. Of dat nu gratis is of tegen een geringe vergoeding; weggeven is eng. Want klanten hebben je dan niet meer nodig. Of nog zo’n mooie: Wat als de concurrent met mijn kennis aan de haal gaat? Deze argumenten zijn min of meer legitiem.

Want ja, het kan zijn dat jij met jouw super handige checklist of how-to net iemand helpt die zelf al héél dicht bij de oplossing van zijn probleem was. Maar als iemand zijn probleem al bijna opgelost heeft, schakelt hij jou toch niet in. Hij zoekt en zoekt net zolang tot hij de oplossing gevonden heeft. Vindt hij het laatste puzzelstukje voor zijn oplossing bij jou, dan is hij blij! Dan deelt hij jouw tips om anderen met hetzelfde probleem te helpen. En onthoudt dat jij degene was die hem verder hielp. Heeft hij de volgende keer weer een probleem, dan is de kans groter dat hij dan wél bij jou aanklopt. Dus, dan kan hij die oplossing toch maar beter direct bij jou vinden?

Het is ook niet ondenkbaar dat jij jouw concurrent op ideeën brengt. Net zoals jij in de gaten houdt wat jouw concurrenten online doen, doen zij dat ook. Is dat een risico bij het delen van kennis? Ik denk het niet. Je mag er namelijk van uitgaan dat jouw concurrent over vergelijkbare kennis beschikt als jij. Anders zou hij weinig bestaansrecht hebben. Maar als jij je potentiële klanten verder helpt en je concurrent doet dat niet… Waar vinden je klanten dan de oplossing voor hun probleem? Nou?

Kennis delen is dus helemaal niet zo eng, er zitten alleen maar voordelen aan!

Waarom zou je jouw kennis delen?

Het antwoord op die vraag bestaat uit verschillende delen:

1. Jouw kennis heb je niet opgedaan aan de hand van checklists

Jij bezit kennis en ervaring die niet iedereen heeft. Dus wanneer jouw klant op zoek gaat naar de manier om van zijn knelpunt af te komen, is het fijn wanneer hij bij jou die know-how vindt. Maar dat wil niet zeggen, dat hij er dan ook mee aan de slag kan. Je potentiële klant begint gretig met lezen. Hij volgt zelfs de eerste stappen van jouw gids… en komt dan tot de conclusie hij het niet zelf kan. Gewoon, omdat hij geen sjoege heeft van jouw vakgebied. Grote kans dat hij jou om hulp vraagt, want zijn probleem moet nog steeds opgelost worden.

2. Je laat zien dat je toegevoegde waarde hebt

Telkens wanneer jij jouw kennis weggeeft, laat je zien wat je in huis hebt. Klanten worden niet van de één op de andere dag klant. Zo werkt dat niet. De waarheid is, dat je aan je naamsbekendheid moet werken, vertrouwen moet wekken, laten zien wie je bent, wat je weet en wat je kán. Pas als jouw ideale klant daarvan overtuigd is, wordt hij jouw klant. Maar hoe zorg je nu dat hij weet wat je voor hem kunt doen, als je het nog niet voor hem mag doen? Juist: door het hem te vertellen én te laten zien. Dat doe je bijvoorbeeld met casestudies, handleidingen of checklists.

3. Je werkt aan je status als expert en Google houdt van je

Wanneer je regelmatig handige tips en trucs met je bezoekers deelt, zullen zij de adviezen die hen verder hielpen al snel delen met mensen met hetzelfde probleem. En als uit die groep óók weer wat mensen jouw oplossing verspreiden, ontstaat er een sneeuwbaleffect. Gebeurt dat vaak genoeg, dan groei je ongemerkt uit tot een expert in jouw vakgebied.

Google houdt van websites waar regelmatig nieuwe content verschijnt. De zoekmachine wil haar bezoekers de beste antwoorden laten zien in de zoekresultaten. En verse content betekent up-to-date informatie. Websites die regelmatig nieuwe teksten plaatsen, scoren daarom beter in de zoekresultaten. Staat jouw artikel hoger in de zoekresultaten, dan levert dat meer klikken op, dus meer bezoekers die jouw tips kunnen lezen en delen. De sneeuwbal rolt rustig verder, heb je het in de gaten?

Moet je dan alles gratis weggeven?

Gratis werkt natuurlijk vreselijk goed. Iedereen houdt van gratis. Maar dat wil niet zeggen, dat je nooit iets voor je inspanningen kunt vragen. Heb je al veel kennis over een bepaald onderwerp gedeeld op je blog, dan kun je er natuurlijk voor kiezen die kennis verder aan te vullen en te bundelen in een (e-)boek dat je tegen een redelijke prijs verkoopt. Of zie de artikelen op je blog als opwarmertje voor een e-book over een ander onderwerp!

Kennis delen? Ready, set, go!

Heb ik je overtuigd jouw kennis vanaf nu weg te gaan geven? Ga lekker aan de slag dan! Schrijf how-to’s en checklists, maak mooie verhalen van case studies of roep hier mijn hulp bij in.

Heb ik je niet kunnen overtuigen? Dan ben ik reuze benieuwd naar de reden. Laat je me hieronder even weten wat jou nog tegenhoudt om te werken aan je expertstatus!

Leave a Reply