tekstschrijver nodig

Een tekstschrijver nodig? Niet als je graag worstelt met een tekst

Een paar weken geleden had ik een gesprek met een kennis. Hij vroeg mij wat ik voor de kost deed. Ik vertelde hem dat ik freelance tekstschrijver en redacteur ben. “Tekstschrijvers…”, reageerde hij, “die zijn toch hartstikke duur?”

Stilletjes telde ik tot tien en zei, dat dat best wel meevalt. Een tekstschrijver doet namelijk meer dan leuke stukkies schrijven… Hij zorgt ervoor dat die teksten je wat opleveren. Gelukkig was mijn gesprekspartner oprecht geïnteresseerd. Ik vertelde over een opdracht waarbij ik nieuwe vacatureteksten had geschreven en ik zag dat hij zijn oren spitste.

Tijd is geld

Wat bleek: hij was nog niet zo lang geleden met een aantal collega’s bezig geweest om een vacaturetekst te schrijven. “We zijn er allemaal uren zoet mee geweest en toen was ie nog niet geweldig.” En dáár zit het eerste voordeel van een tekstschrijver inhuren voor dit soort klussen. Door mij die vacatureteksten te laten schrijven, wist de opdrachtgever dat het meteen goed gebeurde. Dat bespaarde hen veel tijd. Kostbare tijd die zij konden spenderen aan het werk waar zij goed in zijn, werkzaamheden die hun bedrijf meer omzet en resultaat opleveren. Zit jij zélf uren te worstelen met een tekst die uiteindelijk nog niet lekker loopt, dan kost je dat al gauw méér dan ‘enkel wat tijd’.

Laat je een tekstschrijver jouw teksten schrijven, dan ben je alleen de tijd die je nodig hebt voor de briefing en het eventueel leveren van feedback op de tekst kwijt. Terwijl de tekstschrijver jouw teksten schrijft, kun jij je bezig houden met het bedienen van je klant! Maak je regelmatig gebruik van dezelfde tekstschrijver? Dan leert deze jouw bedrijf steeds beter kennen, waardoor je minder tijd verliest aan de briefing en de correctierondes.

Zet je tekstschrijver strategisch in!

Een tekstschrijver heeft een frisse blik op jouw bedrijf en de oplossingen die jij je klanten biedt. Daardoor ziet hij dingen die jij misschien over het hoofd ziet, omdat je er dagelijks mee bezig bent.

Niet alleen scheidt hij moeiteloos hoofd- en bijzaken van elkaar: hij ziet ook invalshoeken waar jij nooit aan gedacht zou hebben. Vraag hem eens een keer met je mee te denken over onderwerpen voor content! Wedden dat je je contentkalender voor de rest van het jaar binnen de kortste keren gevuld hebt?

Je tekstschrijver geeft ongevraagd advies

Jouw tekstschrijver heeft het beste met jouw bedrijf voor. Het gaat niet enkel om het uitspuwen van woorden. Tenminste, niet als je met mij in zee gaat. Zo had ik laatst een opdrachtgever die nogal wat nieuws te delen had. Het liefst wilden ze al dit nieuws in één artikel. Lekker kort en bondig. Makkelijk toch?

Nee. Doordat het een mix van technisch inhoudelijk en commercieel nieuws was, zou het een draak van een tekst geworden zijn. Ik adviseerde dan ook om er verschillende artikelen van te maken. Leverde mij dat extra inkomsten op? Nee. Maar het zorgde wél voor goede, leesbare teksten en dáár gaat het om!

Goede structuur

In het gesprek waar ik dit blog mee opende, kwam nog een ander vooroordeel bovendrijven: Iedereen kan een tekst schrijven. Tot op zekere hoogte klopt dat.

We hebben allemaal ’t kofschip’ op school geleerd. Nederlands is onze moedertaal. We spreken en schrijven het dagelijks. Maar dat wil niet zeggen dat iedereen weet hoe je een goede tekst opbouwt.

Of het nu om een nieuwsbericht, producttekst, persbericht, blog, brochure, nieuwsbrief of een vacaturetekst gaat: jouw tekstschrijver weet welke structuur bij ieder type tekst past. Die structuur bepaalt mede of de lezer het hele artikel leest of halverwege al afhaakt.

Teksten die swingen

Tekstschrijvers weten jouw lezer mee te sleuren in hun tekst. Dat doen ze door gebruik te maken van een goede structuur, de juiste tone of voice en hun taalgebruik. Een goede tekstschrijver houdt jouw teksten vrij van jargon en bubble speak. Jouw bezoeker is namelijk minder bekend met termen die jij begrijpt en dagelijks gebruikt.

Een ander ingrediënt voor een leesbare tekst is het ritme. Ja, teksten hebben, net als muziek, een ritme. Een tekstschrijver wéét hoe hij een tekst laat swingen, zodat jouw bezoekers door ieder woord gegrepen worden. Stel je voor, dat ze bij je inleiding beginnen met dansen en pas stoppen als de laatste toon heeft geklonken. En dan eigenlijk alleen nog maar méér willen.

Ook Google houdt van teksten die gelezen worden

Heel fijn, hoor ik je nu denken, maar heeft dat ook gevolgen voor mijn zoekmachine-optimalisatie? Het antwoord daarop is “Ja!” Een goede tekstschrijver houdt bij het schrijven rekening met zoekwoorden die voor jou en je doelgroep relevant zijn. Op slimme plaatsen verwerkt hij de termen waar jij op wilt scoren. Maar er is nog meer aan de hand.

Telkens wanneer één van jouw teksten tot de laatste letter gelezen wordt, geeft dit een signaal aan Google. De zoekmachine registreert namelijk hoelang jouw bezoeker op een pagina doorbrengt. Is dit lang genoeg om je hele artikel te lezen, dan krijgt hij het signaal: deze informatie was relevant, nuttig, leuk of informatief. Klikt je bezoeker vervolgens verder? Naar een ander artikel of blog of klikt hij op die scherp geschreven call to action? Dan geeft dat nog een sterker signaal af en scoort jouw tekst nog beter in Google.

Hoe maak jij gebruik van de expertise van je tekstschrijver?

Ben jij al klaar om op zoek te gaan naar een professionele schrijver voor jouw teksten? Of wil je nog een laatste tip? Weet je wat, die geef ik je sowieso.

Zoek een tekstschrijver die bij jou past! Niet alleen qua persoonlijkheid en tone of voice, maar een schrijver die ook affiniteit heeft met jouw vakgebied of branche. Dat heeft als voordeel dat er op iedere tekst automatisch een kwaliteitscontrole plaatsvindt én jij als opdrachtgever niet alles hoeft voor te kauwen.

Zo zie je maar, een tekstschrijver doet veel meer dan alleen maar een leuk stukje schrijven. Drinken wij binnenkort een kop koffie samen?

Leave a Reply