in-11-stappen-naar-een-goed-gevulde-website

In 11 stappen heb jij een goed gevulde website (deel 1)

Een nieuwe website kan verlammend werken. Waar begin je in hemelsnaam met het ‘vullen’ en hoe schrijf je teksten die werken? In dit blog geef ik je een handig stappenplan waar je direct mee aan de slag kunt!

In dit eerste deel ga je aan de slag met het verzamelen en ordenen van content van je website. Ben je er klaar voor? Aan de slag dan!

Waar begin je met het schrijven van je webteksten?

Je hebt je domeinnaam geregistreerd en de basis van je website is gereed. Nu is het tijd om hem te vullen en er echt jouw website van te maken. Heb je al een website en ga je nu over naar een nieuwe? Bepaal dan vóór je met stap 1 begint welke pagina’s van je huidige website je in principe kunt ’hergebruiken’.

>Stap 1: Verzamel een team

Het vullen van je website is een te grote klus voor één persoon. Dus verzamel een aantal collega’s -het liefst van verschillende afdelingen- en ga brainstormen. Ben je ZZP’er, dan heb je natuurlijk geen collega’s, maar waarschijnlijk wel vrienden die gerust even met je mee willen denken. Vraag hen om hulp en ga dan brainstormen. Denk tijdens de brainstormsessie na over de pagina’s die je wilt maken en welk doel deze pagina’s hebben. Wil je informeren, adviseren of verkopen? Bedenk ook wáár de pagina’s op je website komen. Je wilt natuurlijk dat jouw bezoekers snel vinden wat ze zoeken.

Schrijf alles wat er in je opkomt op. Zorg ervoor dat je per pagina een aantal punten noteert waar je mee verder kan. Vergeet daarbij vooral niet na te denken over het voordeel dat jouw klant heeft bij jouw producten of diensten. Broed ook vast op de zoekwoorden die je per pagina wilt gebruiken. Je kunt maar beter je SEO vanaf het begin goed op orde hebben.

Structuur brengen we later wel aan, nu gaat het om ideeën. Komt er ineens een briljante oneliner bovendrijven? Opschrijven! Bedenk je een nieuwe dienst of product? Opschrijven. Nou ja, je snap het idee, toch?

Stap 2: Bepaal je tone of voice

Je weet wie je doelgroep is. Nu is het tijd om na te denken over de tone of voice. Spreek jij je doelgroep aan met ‘je en jij’ of met ‘u’? Hanteer je een formele toon of mag het allemaal wel wat losser? Wat resoneert het beste bij jouw doelgroep? En hoe ‘natuurlijk’ voelt dit voor jou?

Stap 3: Begin met schrijven

Nu is het tijd om echt in de pen -of toetsenbord- te klimmen. Je moet beginnen met schrijven. Om te voorkomen dat die knipperende cursor een echt obstakel wordt, begin je met de makkelijkste pagina’s. Meestal zijn dit de pagina’s over je producten of diensten. Schrijf voor ieder product of dienst alles op wat je kunt bedenken. Het hoeven nog steeds geen prachtige volzinnen te zijn, zolang je maar iets opschrijft en de essentie van jouw product vastlegt op de pagina.

Loop je vast? Blijf dan niet dralen, probeer er niet ‘doorheen’ te werken, maar mik die pagina aan de kant en ga verder met de volgende. Je hebt nog tijd genoeg om er een meesterwerk van te maken.

Stap 4: Neem afstand

Zodra je voor iedere pagina iets geschreven hebt, neem je pauze. Dat mag een paar uur zijn, maar ook een dag. Langer raad ik je niet aan, omdat je dan weer opnieuw moed moet verzamelen om te beginnen. In je pauze denk je zo weinig mogelijk aan je website. Schiet je iets te binnen dat je echt niet wilt vergeten? Maak dan een aantekening, maar blijf weg van je website.

Stap 5: Lees en herschrijf

Begin na je pauze met het lezen van de teksten die je al geschreven hebt. Passen ze in de door jou gekozen tone of voice? Sluiten ze aan bij je doelgroep? Staan alle belangrijke punten die je wilde noemen goed verwoord op de pagina’s? Waarschijnlijk antwoord je op minimaal één van deze vragen ‘nee’ en dat is prima! Er is namelijk helemaal niemand die in één keer een perfecte tekst schrijft. Daarom ga je nu aan de slag met het aanvullen van de informatie op je pagina’s en het herschrijven van zinnen en alinea’s die niet helemaal ‘goed’ voelen. Ga hier net zo lang meer door tot je voor 90% tevreden bent.

90%? Ja. Ga niet voor ‘100% tevreden’, want dat werkt remmend. Je wilt bij dit proces voorkomen dat je compleet tegen de muur loopt en niet meer op gang komt. Perfect wordt je tekst nooit. Wanneer ik bijvoorbeeld eerdere blogs op mijn site teruglees, zie ik altijd wel weer dingetjes die ik misschien anders of beter had kunnen doen. Accepteer gewoon dat je teksten nooit helemaal perfect zijn en ga door. Het grote voordeel van een website is namelijk, dat het alleen een beetje tijd kost om teksten achteraf nog aan te passen. Je betaalt geen drukker, blijft niet zitten met een hele doos brochures. Je website aanpassen is zoveel makkelijker dan geprinte media.

Jij bent aan de beurt!

Ga jij direct aan de slag met bovenstaande tips of lees je liever eerst de stappen 6 t/m 11 waarin ik je vertel hoe je ervoor zorgt dat jouw teksten ijzersterk zijn én aansluiten bij je doelgroep? Die vind je in het volgende blog.

Sharing is caring!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.