Trekken jouw titels al ‘volle zalen’?  4 Tips voor een sterk begin

Trekken jouw titels al ‘volle zalen’? 4 Tips voor een sterk begin

De titel van je blog of artikel is misschien wel het belangrijkste stukje content dat je ooit maakt. En meteen ook het moeilijkste. Zeker wanneer je over technische onderwerpen schrijft; je hebt namelijk maar één kans om het goed te doen. Een paar woorden waarin een lezer besluit om jouw artikel wél of niet te lezen. Waarmee trek je hem over de streep? Door feiten op te lepelen? Of is er een manier die beter werkt? Een goede titel schrijven blijft lastig, dus ik geef je een paar tips die ervoor zorgen dat jouw titels magnetisch worden!

1. Een pakkende titel prikkelt

Zie je titel maar als de omslag van een boek. Als die jou niet aanspreekt, koop je ook het boek niet. Hetzelfde geldt voor de titel van je webpagina of blog: Werkt die niet, dan leest je bezoeker de rest van je pagina of artikel al helemaal niet.

Een goede titel prikkelt. Altijd. Dat kan bijvoorbeeld zijn doordat:

  • hij een belofte inhoudt,
  • omdat hij direct geloofwaardig of intrigerend is,
  • of omdat hij een sterke emotie of reactie oproept bij de lezer.

Maar je titel moet ook aansluiten bij de rest van de tekst én bij jouw bedrijf en de gekozen tone of voice.

2. Schrijf je titel voor mensen én zoekmachine

Tijdens het schrijven van je blog houd je rekening met je zoekmachine-optimalisatie. Logisch, maar hoeveel rekening kun je daar in de titel mee houden? Zoekmachines verwachten namelijk dat het keyword, oftewel het woord waar je denkt dat je bezoekers op zoeken, aan het begin van je titel staat. Maar laten we eerlijk zijn, hoe vaak kun jij je belangrijkste zoekwoord écht als eerste of tweede woord in je titel kwijt? Zeker in het Nederlands krijg je dan heel vreemde of ‘clickbaiterige’ titels. Dus focus bij het schrijven van je titel op de zoekvraag van je lezer en zet de zoekmachine op nummer twee.

3. Verplaats je in het zoekgedrag van je klant

Zodra jouw potentiële klant met een vraagstuk zit, begint hij met zoeken naar een oplossing. De eerste stop is dan vaak een zoekmachine.

Wanneer je je titel bewust schrijft voor je bezoeker, moet je je dus vooral verplaatsen in zijn zoekgedrag. Zoekt hij op “SAP S/4HANA”, zoekt hij op “SAP migreren” of op “SAP overzetten naar nieuwe versie”? Je voelt hem al aankomen: wat voor jou het meest interessante zoekwoord lijkt, hoeft dat voor je klant helemaal niet te zijn. Hij zoekt een oplossing voor zijn vraagstuk en heeft vaak geen idee in welke richting hij deze moet zoeken.

Nog een voorbeeld: Je klant is op zoek naar een systeem waarmee hij al gedurende het productieproces een kwaliteitscontrole kan uitvoeren, om zo de fouten in de productie snel op te kunnen sporen en minder afkeur te hebben. Waarschijnlijk zoekt hij dan op iets als “kwaliteitscontrole productieproces” of “automatische kwaliteitscontrole”. Hij heeft namelijk geen flauw idee hoe hij zijn uitdaging het hoofd gaat bieden. Grote kans dat hij niet weet wat Machine Vision is, laat staan dat hij daar op gaat zoeken! Houd daar dus ook in je titel rekening mee.

4. Maak je klant nieuwsgierig

Doordat vooral technici een duidelijke voorkeur voor feiten hebben, zie je dat technische titels vaak saai worden. “Machine Vision bij Klant X” of “Succesvolle S/4HANA implementatie bij Klant Die-en-die”. Ben je nog wakker, of ben je in slaap gevallen door de saaie titels? Mooi, je snapt dat je met een dergelijke titel echt geen nieuwe bezoekers naar je website trekt, toch? Dat wil niet zeggen, dat je artikel niet interessant is of de informatie die je in het blog geeft niet waardevol is, maar puur op basis van je titel zullen mensen niet klikken. Herinner je nog waar een goede titel aan moet voldoen? Juist, hij moet prikkelen! En dat kan prima, ook als je je aan de feiten houdt.

Bijvoorbeeld: “Je SAP-installatie overzetten naar nieuwste versie? Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn!” of: “Migreren naar SAP S/4HANA in 10 eenvoudige stappen”. En bij het Machine Vision-voorbeeld zou je kunnen stellen: “20% minder verspilling tijdens het productieproces dankzij Machine Vision.” of “Klant Die-en-die bespaarde met behulp van Machine Vision 20% op de productiekosten.” Op deze manier houd je je aan de feiten, maar nodig je je klant ook uit om verder te lezen. Want ‘hoe gaat dat dan in zijn werk?’, ‘kan ik dat ook?’ of ‘is het echt zo eenvoudig?’ zijn vragen die bij het lezen van deze titels direct bij je opkomen.

Hoe geef jij je titels ‘schwung’?

Ga met deze tips in je hoofd eens naar je blog- of nieuwspagina en houd de titels eens tegen het licht. Trek jij al ‘volle zalen’ met je titels? Niet? Herschrijf ze dan met de voorwaarden voor een goede titel én je ideale klant in je achterhoofd. Daar worden ze zeker beter van. Lukt het je niet? Dan schakel je gewoon de ‘Tolk voor Technici’ in. Dan heb jij in no-time pakkende titels met ’schwung’!

Posted by melanie@copytogo.nl in Content met visie, 0 comments
4 Tips voor betere communicatie met je klant

4 Tips voor betere communicatie met je klant

Jij hebt plezier in je vak. Jouw hart klopt sneller als je een mooie oplossing voor het probleem van je klant kan bedenken of implementeren. Maar voor het zover is, moet je eerst die klant overtuigen van jouw idee. En daar gaat het mis. Zodra jij begint te praten over de methode die jij voor ogen hebt, kijkt je klant je glazig aan… Heb jij het over een platform, denkt hij aan een olieplatform. Je bent hem inmiddels helemaal kwijt.

In dit blog vertel ik je wát er precies fout gaat in je communicatie en geef ik je handvatten om deze valkuilen te vermijden.

Waar gaat je communicatie mis?

Daar kan ik vrij kort over zijn: Als rasechte vakidioot leg jij onbedoeld de nadruk op wat er mogelijk is met jouw product of dienst en niet zozeer op de voordelen van jouw oplossing voor je potentiële klant. Heb je een voorbeeld nodig? Komt ‘ie:

Wil de klant een app lanceren, dan heb jij het al snel over de ‘meest elegante manier’ om een app te bouwen. Geloof me, bij ‘elegant’ denkt jouw klant niet aan code!

Wil hij een veilig product in de markt zetten, dan begin jij meteen met ‘om aan wet- en regelgeving te voldoen’. Je klant denkt echter niet aan wetten, hij denkt aan de mogelijkheid dat er een kleuter in zijn speelgoed stikt en aan ouders die hem vervolgens voor het gerecht slepen!

Door direct de techniek in te duiken, vergeet je expliciet te benoemen welke voordelen jouw klant of gebruiker ervaart als jij voor hem aan de slag gaat! Laten we eerlijk zijn: Jij weet nu precies waar ik het over heb, want je ziet jouw klanten wel vaker glazig uit het raam staren. Goed. Nu we dat hebben benoemd… Ben je klaar voor de tips die ik je kan geven?

Tip 1: Jouw klant heeft niet jouw kennis

Jouw klant weet niet wat jij weet. Als dat wel zo zou zijn, had hij jou niet nodig. Daarom is het bij al je communicatie-uitingen belangrijk jezelf te verplaatsen in je klant. Wat weet hij wel en wat weet hij niet? Weet hij dat Mendix een manier is om low-code software te ontwikkelen? Kent hij de wetgeving rondom CE-markering of klappert hij niet met zijn oren als jij het hebt over Finite Element Analysis? Mooi, dan kun je sneller tot de kern van zijn probleem én de oplossing komen.

In de praktijk is dit echter bijna nooit het geval. Je zult je klanten in de meeste gevallen uit moeten leggen wat er met jouw oplossing mogelijk is en hoe je zijn pijnpunten ermee wegneemt.

Tip 2: Maak je communicatie begrijpelijk

Je moet dus behoorlijk wat aandacht besteden aan jouw communicatie om ervoor te zorgen, dat jouw klant echt begrijpt waarom jouw oplossing voor hém de beste is.

Een eerste stap daarbij is zoveel mogelijk jargon te vermijden. Schrijf je whitepaper, blog of offerte eens écht voor ‘Dummies’.

Begin met het schrappen van alle jargon. Leg helder en in ‘normaal Nederlands’ uit wat je gaat doen en hoe je dat gaat doen. Als het nodig is geef je nog wat extra achtergrondinformatie. Bijvoorbeeld over de mogelijkheden van je software-oplossing of de wetgeving op dit gebied.

Laat desnoods je schoonmoeder (die is toch altijd kritisch) of buurman je tekst eens doorlezen. Begrijpt die wat er staat? Dan is de kans groot dat je klant het óók begrijpt.

Tip 3: Kruip eens echt in de huid van je klant

Jouw klant heeft een probleem en hij wil graag dat jij dat voor hem op gaat lossen. Een prachtige kans! Maar als jij niet benoemt wát je gaat doen om zijn pijnpunten op te lossen, ben je hem al snel kwijt in je communicatie.

Leg daarom als eerste uit welke problemen je op kunt lossen en ga daarna pas in op de manier waarop je dat doet. En ja, dat kan betekenen dat hetgeen voor jou echt interessant is niet eens aan bod komt in je communicatie. Maar dat vindt jouw klant helemaal niet belangrijk. Hij wil zijn probleem oplossen. Als jij daar -achter de schermen- plezier aan hebt, is dat voor jou mooi meegenomen.

Maar eerlijk is eerlijk. wanneer dat niet het geval is, slaapt jouw klant daar geen seconde minder om. Formuleer daarom jouw oplossing altijd vanuit het oogpunt van jouw klant: “Als je kiest voor methode A, zorg je ervoor dat probleem 1, 2 en 3 worden opgelost…”

Tip 4: Schakel een expert in

Kom je er niet uit en blijven je klanten je aankijken alsof ze water zien branden zodra jij probeert uit te leggen wat je doet? Schakel dan een expert in. Een goede tekstschrijver verwoordt jouw boodschap namelijk op een manier die zelfs jouw klanten zonder technische achtergrond begrijpen. Twijfel je nog? Deze zomer heb ik een leuke zomeractie die jou een flinke voorsprong oplevert!

Ga aan de slag met deze tips!

Kun jij uit de voeten met deze tips? Mooi, als je nu aan de slag gaat, kun jij je communicatie een flinke boost geven. Enneh, als je deze tips handig vond: Deel ze dan met jouw netwerk, dan maak je anderen ook blij!

Posted by melanie@copytogo.nl in Content met visie, 1 comment
Kennis weggeven maakt jou (niet) overbodig!

Kennis weggeven maakt jou (niet) overbodig!

Ben jij bang om je kennis weg te geven? Denk je dat klanten je niet meer nodig hebben, of dat je concurrent mee leest? Ik denk dat dat helemaal niet erg is!

Posted by melanie@copytogo.nl in Content met visie, 0 comments
Een tekstschrijver nodig? Niet als je graag worstelt met een tekst

Een tekstschrijver nodig? Niet als je graag worstelt met een tekst

Een paar weken geleden had ik een gesprek met een kennis. Hij vroeg mij wat ik voor de kost deed. Ik vertelde hem dat ik freelance tekstschrijver en redacteur ben. “Tekstschrijvers…”, reageerde hij, “die zijn toch hartstikke duur?”

Stilletjes telde ik tot tien en zei, dat dat best wel meevalt. Een tekstschrijver doet namelijk meer dan leuke stukkies schrijven… Hij zorgt ervoor dat die teksten je wat opleveren. Gelukkig was mijn gesprekspartner oprecht geïnteresseerd. Ik vertelde over een opdracht waarbij ik nieuwe vacatureteksten had geschreven en ik zag dat hij zijn oren spitste.

Tijd is geld

Wat bleek: hij was nog niet zo lang geleden met een aantal collega’s bezig geweest om een vacaturetekst te schrijven. “We zijn er allemaal uren zoet mee geweest en toen was ie nog niet geweldig.” En dáár zit het eerste voordeel van een tekstschrijver inhuren voor dit soort klussen. Door mij die vacatureteksten te laten schrijven, wist de opdrachtgever dat het meteen goed gebeurde. Dat bespaarde hen veel tijd. Kostbare tijd die zij konden spenderen aan het werk waar zij goed in zijn, werkzaamheden die hun bedrijf meer omzet en resultaat opleveren. Zit jij zélf uren te worstelen met een tekst die uiteindelijk nog niet lekker loopt, dan kost je dat al gauw méér dan ‘enkel wat tijd’.

Laat je een tekstschrijver jouw teksten schrijven, dan ben je alleen de tijd die je nodig hebt voor de briefing en het eventueel leveren van feedback op de tekst kwijt. Terwijl de tekstschrijver jouw teksten schrijft, kun jij je bezig houden met het bedienen van je klant! Maak je regelmatig gebruik van dezelfde tekstschrijver? Dan leert deze jouw bedrijf steeds beter kennen, waardoor je minder tijd verliest aan de briefing en de correctierondes.

Zet je tekstschrijver strategisch in!

Een tekstschrijver heeft een frisse blik op jouw bedrijf en de oplossingen die jij je klanten biedt. Daardoor ziet hij dingen die jij misschien over het hoofd ziet, omdat je er dagelijks mee bezig bent.

Niet alleen scheidt hij moeiteloos hoofd- en bijzaken van elkaar: hij ziet ook invalshoeken waar jij nooit aan gedacht zou hebben. Vraag hem eens een keer met je mee te denken over onderwerpen voor content! Wedden dat je je contentkalender voor de rest van het jaar binnen de kortste keren gevuld hebt?

Je tekstschrijver geeft ongevraagd advies

Jouw tekstschrijver heeft het beste met jouw bedrijf voor. Het gaat niet enkel om het uitspuwen van woorden. Tenminste, niet als je met mij in zee gaat. Zo had ik laatst een opdrachtgever die nogal wat nieuws te delen had. Het liefst wilden ze al dit nieuws in één artikel. Lekker kort en bondig. Makkelijk toch?

Nee. Doordat het een mix van technisch inhoudelijk en commercieel nieuws was, zou het een draak van een tekst geworden zijn. Ik adviseerde dan ook om er verschillende artikelen van te maken. Leverde mij dat extra inkomsten op? Nee. Maar het zorgde wél voor goede, leesbare teksten en dáár gaat het om!

Goede structuur

In het gesprek waar ik dit blog mee opende, kwam nog een ander vooroordeel bovendrijven: Iedereen kan een tekst schrijven. Tot op zekere hoogte klopt dat.

We hebben allemaal ’t kofschip’ op school geleerd. Nederlands is onze moedertaal. We spreken en schrijven het dagelijks. Maar dat wil niet zeggen dat iedereen weet hoe je een goede tekst opbouwt.

Of het nu om een nieuwsbericht, producttekst, persbericht, blog, brochure, nieuwsbrief of een vacaturetekst gaat: jouw tekstschrijver weet welke structuur bij ieder type tekst past. Die structuur bepaalt mede of de lezer het hele artikel leest of halverwege al afhaakt.

Teksten die swingen

Tekstschrijvers weten jouw lezer mee te sleuren in hun tekst. Dat doen ze door gebruik te maken van een goede structuur, de juiste tone of voice en hun taalgebruik. Een goede tekstschrijver houdt jouw teksten vrij van jargon en bubble speak. Jouw bezoeker is namelijk minder bekend met termen die jij begrijpt en dagelijks gebruikt.

Een ander ingrediënt voor een leesbare tekst is het ritme. Ja, teksten hebben, net als muziek, een ritme. Een tekstschrijver wéét hoe hij een tekst laat swingen, zodat jouw bezoekers door ieder woord gegrepen worden. Stel je voor, dat ze bij je inleiding beginnen met dansen en pas stoppen als de laatste toon heeft geklonken. En dan eigenlijk alleen nog maar méér willen.

Ook Google houdt van teksten die gelezen worden

Heel fijn, hoor ik je nu denken, maar heeft dat ook gevolgen voor mijn zoekmachine-optimalisatie? Het antwoord daarop is “Ja!” Een goede tekstschrijver houdt bij het schrijven rekening met zoekwoorden die voor jou en je doelgroep relevant zijn. Op slimme plaatsen verwerkt hij de termen waar jij op wilt scoren. Maar er is nog meer aan de hand.

Telkens wanneer één van jouw teksten tot de laatste letter gelezen wordt, geeft dit een signaal aan Google. De zoekmachine registreert namelijk hoelang jouw bezoeker op een pagina doorbrengt. Is dit lang genoeg om je hele artikel te lezen, dan krijgt hij het signaal: deze informatie was relevant, nuttig, leuk of informatief. Klikt je bezoeker vervolgens verder? Naar een ander artikel of blog of klikt hij op die scherp geschreven call to action? Dan geeft dat nog een sterker signaal af en scoort jouw tekst nog beter in Google.

Hoe maak jij gebruik van de expertise van je tekstschrijver?

Ben jij al klaar om op zoek te gaan naar een professionele schrijver voor jouw teksten? Of wil je nog een laatste tip? Weet je wat, die geef ik je sowieso.

Zoek een tekstschrijver die bij jou past! Niet alleen qua persoonlijkheid en tone of voice, maar een schrijver die ook affiniteit heeft met jouw vakgebied of branche. Dat heeft als voordeel dat er op iedere tekst automatisch een kwaliteitscontrole plaatsvindt én jij als opdrachtgever niet alles hoeft voor te kauwen.

Zo zie je maar, een tekstschrijver doet veel meer dan alleen maar een leuk stukje schrijven. Drinken wij binnenkort een kop koffie samen?

Posted by melanie@copytogo.nl in Teksten met pit, 0 comments
In 11 stappen heb jij een goed gevulde website (deel 1)

In 11 stappen heb jij een goed gevulde website (deel 1)

Een nieuwe website kan verlammend werken. Waar begin je in hemelsnaam met het ‘vullen’ en hoe schrijf je teksten die werken? In dit blog geef ik je een handig stappenplan waar je direct mee aan de slag kunt!

In dit eerste deel ga je aan de slag met het verzamelen en ordenen van content van je website. Ben je er klaar voor? Aan de slag dan!

Waar begin je met het schrijven van je webteksten?

Je hebt je domeinnaam geregistreerd en de basis van je website is gereed. Nu is het tijd om hem te vullen en er echt jouw website van te maken. Heb je al een website en ga je nu over naar een nieuwe? Bepaal dan vóór je met stap 1 begint welke pagina’s van je huidige website je in principe kunt ’hergebruiken’.

>Stap 1: Verzamel een team

Het vullen van je website is een te grote klus voor één persoon. Dus verzamel een aantal collega’s -het liefst van verschillende afdelingen- en ga brainstormen. Ben je ZZP’er, dan heb je natuurlijk geen collega’s, maar waarschijnlijk wel vrienden die gerust even met je mee willen denken. Vraag hen om hulp en ga dan brainstormen. Denk tijdens de brainstormsessie na over de pagina’s die je wilt maken en welk doel deze pagina’s hebben. Wil je informeren, adviseren of verkopen? Bedenk ook wáár de pagina’s op je website komen. Je wilt natuurlijk dat jouw bezoekers snel vinden wat ze zoeken.

Schrijf alles wat er in je opkomt op. Zorg ervoor dat je per pagina een aantal punten noteert waar je mee verder kan. Vergeet daarbij vooral niet na te denken over het voordeel dat jouw klant heeft bij jouw producten of diensten. Broed ook vast op de zoekwoorden die je per pagina wilt gebruiken. Je kunt maar beter je SEO vanaf het begin goed op orde hebben.

Structuur brengen we later wel aan, nu gaat het om ideeën. Komt er ineens een briljante oneliner bovendrijven? Opschrijven! Bedenk je een nieuwe dienst of product? Opschrijven. Nou ja, je snap het idee, toch?

Stap 2: Bepaal je tone of voice

Je weet wie je doelgroep is. Nu is het tijd om na te denken over de tone of voice. Spreek jij je doelgroep aan met ‘je en jij’ of met ‘u’? Hanteer je een formele toon of mag het allemaal wel wat losser? Wat resoneert het beste bij jouw doelgroep? En hoe ‘natuurlijk’ voelt dit voor jou?

Stap 3: Begin met schrijven

Nu is het tijd om echt in de pen -of toetsenbord- te klimmen. Je moet beginnen met schrijven. Om te voorkomen dat die knipperende cursor een echt obstakel wordt, begin je met de makkelijkste pagina’s. Meestal zijn dit de pagina’s over je producten of diensten. Schrijf voor ieder product of dienst alles op wat je kunt bedenken. Het hoeven nog steeds geen prachtige volzinnen te zijn, zolang je maar iets opschrijft en de essentie van jouw product vastlegt op de pagina.

Loop je vast? Blijf dan niet dralen, probeer er niet ‘doorheen’ te werken, maar mik die pagina aan de kant en ga verder met de volgende. Je hebt nog tijd genoeg om er een meesterwerk van te maken.

Stap 4: Neem afstand

Zodra je voor iedere pagina iets geschreven hebt, neem je pauze. Dat mag een paar uur zijn, maar ook een dag. Langer raad ik je niet aan, omdat je dan weer opnieuw moed moet verzamelen om te beginnen. In je pauze denk je zo weinig mogelijk aan je website. Schiet je iets te binnen dat je echt niet wilt vergeten? Maak dan een aantekening, maar blijf weg van je website.

Stap 5: Lees en herschrijf

Begin na je pauze met het lezen van de teksten die je al geschreven hebt. Passen ze in de door jou gekozen tone of voice? Sluiten ze aan bij je doelgroep? Staan alle belangrijke punten die je wilde noemen goed verwoord op de pagina’s? Waarschijnlijk antwoord je op minimaal één van deze vragen ‘nee’ en dat is prima! Er is namelijk helemaal niemand die in één keer een perfecte tekst schrijft. Daarom ga je nu aan de slag met het aanvullen van de informatie op je pagina’s en het herschrijven van zinnen en alinea’s die niet helemaal ‘goed’ voelen. Ga hier net zo lang meer door tot je voor 90% tevreden bent.

90%? Ja. Ga niet voor ‘100% tevreden’, want dat werkt remmend. Je wilt bij dit proces voorkomen dat je compleet tegen de muur loopt en niet meer op gang komt. Perfect wordt je tekst nooit. Wanneer ik bijvoorbeeld eerdere blogs op mijn site teruglees, zie ik altijd wel weer dingetjes die ik misschien anders of beter had kunnen doen. Accepteer gewoon dat je teksten nooit helemaal perfect zijn en ga door. Het grote voordeel van een website is namelijk, dat het alleen een beetje tijd kost om teksten achteraf nog aan te passen. Je betaalt geen drukker, blijft niet zitten met een hele doos brochures. Je website aanpassen is zoveel makkelijker dan geprinte media.

Jij bent aan de beurt!

Ga jij direct aan de slag met bovenstaande tips of lees je liever eerst de stappen 6 t/m 11 waarin ik je vertel hoe je ervoor zorgt dat jouw teksten ijzersterk zijn én aansluiten bij je doelgroep? Die vind je in het volgende blog.

Posted by melanie@copytogo.nl in Content met visie, 0 comments
In 11 stappen heb jij een goed gevulde website (deel 2)

In 11 stappen heb jij een goed gevulde website (deel 2)

In het eerste deel van dit blog deelde ik de vijf stappen met je voor het verzamelen en creëren van voldoende teksten voor je website. In dit deel vertel ik je hoe je ervoor zorgt dat jouw teksten ijzersterk zijn én aansluiten bij je doelgroep. En dan… zet je toch écht jouw website live!

Stap 6: Redactietijd!

Wanneer jij dus ’90% tevreden’ bent met je teksten, is het tijd om het team dat je bij stap 1 gebruikte weer aan het werk te zetten. Zij gaan jouw teksten lezen en redigeren. Niet iedereen zal alle taal- of grammaticafoutjes eruit halen, maar iedereen uit het team kan je van nuttige, inhoudelijke feedback voorzien.

Daarbij houden zij de volgende vragen in hun achterhoofd:

  1. Is de informatie inhoudelijk correct?
  2. Is de informatie volledig en is duidelijk welk probleem je voor je klant oplost?
  3. Zijn de teksten geschreven in de gekozen tone of voice?
  4. Staat de lezer -jouw klant!- centraal in iedere tekst?
  5. Lezen de zinnen prettig en vormen de alinea’s op één pagina een logisch geheel? Vormen de pagina’s samen een volledig beeld van het bedrijf?
  6. Staan er taal-, grammatica- of interpunctiefouten in de tekst?

Verzamel alle feedback per pagina en haal de ‘dubbelingen’ eruit. Sommige feedback mag je best naast je neerleggen. Als een van de redacteuren bijvoorbeeld een vervangende zin voorstelt die helemáál niet bij jou past.

Heb je alle feedback gelezen en beoordeeld? Maak dan per pagina een overzichtje van alles wat je wél aan gaat passen.

Stap 7: Verwerk de feedback

Herschrijf de teksten met de feedback in je achterhoofd. Loop je vast? Ga dan weer door naar de volgende pagina, of neem even pauze. Aan het einde van deze schrijfronde moeten je webteksten in principe wél klaar zijn, dus houd je doel voor ogen en laat je niet verleiden om een tekst te lang voor je uit te schuiven. Je moet nu even doorbikkelen!

Stap 8: Een vreemd paar ogen

Dit is misschien wel de engste stap in dit hele proces. Je gaat een ‘vreemde’ vragen om je website grondig door te lezen. Heb je voldoende budget, schakel dan een redacteur in. Die kijkt met frisse blik naar jouw productomschrijvingen en controleert de logica op je website én je spelling en grammatica.

Geen budget? Niet getreurd, want je kan ook een klant inschakelen, of een vriendin die je klant zou kunnen zijn. Het maakt niet uit, zolang hij of zij maar in jouw doelgroep valt en tot nu toe niet betrokken was bij het vullen van je website. Vraag deze proeflezer om alle vragen die hij heeft bij het lezen van je teksten op te schrijven. Is er iets niet duidelijk in de formulering? Mist hij nog informatie? Begrijpt hij welke problemen jij voor je klanten oplost? Voelt hij zich aangesproken door je schrijfstijl? Dat zijn de belangrijkste vragen. Natuurlijk mag hij ook de laatste taalfoutjes eruit vissen, maar dat heeft geen prioriteit.

Stap 9: De puntjes op de ‘i’

Verwerk vervolgens alle vragen en opmerkingen van je redacteur of proeflezer. Ga daarbij net zo te werk als bij de feedback van je team: gestructureerd van pagina naar pagina. Alle feedback verwerkt? Laat dan je team nog eens alle teksten doorlezen. Lees dit keer zelf ook mee. Tik daarna de laatste puntjes af en je bent klaar voor stap 10!

Stap 10: Zet je website live!

Zodra alle feedback van je team én de dingen die je zelf nog tegenkwam, zijn aangepast, is het grote moment daar: Je gaat je website live zetten! Doodeng, want nu wordt het ineens ‘echt’, maar ooit moet je eraan geloven. Dus waarom niet nu? Hup, haal die landingspagina weg en laat de wereld zien wat voor moois jij te bieden hebt ;).

Stap 11: Blijf optimaliseren

Je website is nooit ‘af’. Er zijn altijd dingen die beter kunnen. Daarom is het belangrijk om informatie te blijven verzamelen.

Je kunt hiervoor Google Analytics gebruiken: Welke pagina’s doen het goed en welke minder? Kun je daar een reden voor bedenken? Ligt het aan het product of aan de presentatie? Welke zoekwoorden leiden tot bezoekers? Haal je de gewenste conversie?

Maar het is net zo belangrijk om van je bezoekers te horen wat zij van je website vinden. Weet je dat iemand je website bezocht heeft? Vraag dan wat zij ervan vonden en vis uit wat er voor hen werkte en wat niet. Dit is misschien wel waardevollere informatie dan je uit Google Analytics of Search Console haalt.

Nu ben jij aan de beurt

Kun jij met deze stappen je website voorzien van geweldige teksten die passen bij je doelgroep? Top, ik ben blij dat ik je op weg kon helpen! Denk je dat ik in mijn enthousiasme een belangrijke tip of stap ben vergeten? Laat het me dan weten, voeg ik hem nog even toe…

Ken jij iemand die aan de slag wil met zijn website? Help hem dan door dit blog te delen!

Posted by melanie@copytogo.nl in Content met visie, 0 comments
Dagelijks zakelijk bloggen om te bloggen? Niet doen!

Dagelijks zakelijk bloggen om te bloggen? Niet doen!

Laatst hoorde ik over een vertaalbureau dat dagelijks een nieuw blog plaatst op hun website. Ik kon mijn oren bijna niet geloven. Hoe schrijf je dagelijks een relevant blog over vertalen? Wat ontzettend knap en inspirerend! Tot ik ging kijken…

Regelmatig bloggen is belangrijk

Er zitten verschillende voordelen aan regelmatig bloggen. Zo bouw je bijvoorbeeld via je zakelijke blog een relatie op met je doelgroep. Zorg je ervoor dat je gezien wordt als een expert op jouw vakgebied. En Google… Nou ja, Google is dol op ‘verse’ content.

Tenminste, als je relevante en unieke nieuwe content plaatst

Je moet wel relevante nieuwe content plaatsen. Relevant voor je doelgroep, je bezoekers. Het vertaalbureau waar ik het zojuist over had, schrijft over het gebruik van wachtwoord-managementsoftware, de nieuwe oordopjes van Apple en tips om je huis sneller te verkopen… Dat kan ik voor een vertaalbureau nauwelijks relevant noemen.

Maar het wordt nog erger: de artikelen bevatten geen echt unieke content. Ze zijn letterlijk vertaald vanaf andere (Amerikaanse) nieuwssites. Ja, daarmee laat het bureau zien dat ze kunnen vertalen. Maar een artikel door bijvoorbeeld Google Translate halen kan iedereen.

Dus ik vraag me af:
Wat is de toegevoegde waarde van deze artikelen voor hun doelgroep? En voor het vertaalbureau zelf: Bouwen ze aan hun expertstatus en halen ze hiermee nieuwe opdrachtgevers binnen? Ik heb er zo mijn twijfels over.

Hoe moet het dan wel?

Er zijn al tal van blogs geschreven over hoe je zakelijk bloggen het best in kunt zetten. De drie belangrijkste en meest praktische tips zijn volgens mij:

1. Blog regelmatig

Voor de meeste kleine ondernemers is dagelijks bloggen onhaalbaar. Zo simpel is het gewoon. Zelfs als je het zou willen en genoeg te vertellen hebt, is het bijna niet te doen: Waar haal je de tijd vandaan? Dagelijks bloggen hoeft ook helemaal niet. Maar blog wel regelmatig! Bepaal een frequentie waar jij je comfortabel bij voelt en houd je daaraan. Dat kan één keer per week zijn of misschien wel drie keer, één of twee keer per maand… Het maakt niet uit, zolang je lezers maar weten wat ze van jou kunnen verwachten en wanneer.

En ja, daar ga ik zelf nog wel eens de mist in. Zo verscheen er hier een poosje geen blog, omdat ik te druk was met het uitvoeren van opdrachten en avonturen beleven met mijn Kleine Mevrouw. Goed excuus? Nee, zeker niet. Maar het maakt wel duidelijk waarom het belangrijk is een realistische frequentie te kiezen :).

2. Schrijf over relevante onderwerpen

Voor wie blog jij? Niet voor Google… Nee, je schrijft voor jouw ideale klant, jouw lezer. Vertel je lezer welke problemen jij voor hem oplost. Welk pijnpunt verdwijnt er met jouw producten of diensten? Laat jouw klanten vertellen hoe jij hen geholpen hebt. En speel in jouw blogs in op de latente behoefte van jouw doelgroep. Jij was echt niet op zoek naar een tekstschrijver die voor jou kan bloggen toen je op dit blogbericht stuitte, maar misschien zocht je tips over zakelijk bloggen?

Knab, bijvoorbeeld, speelt heel handig in op die latente behoefte. Op haar blog vind je blogs over uiteenlopende onderwerpen, die allemaal relevant zijn voor een deel van de doelgroep van deze bank. Zo hebben zij bijvoorbeeld een sectie voor (startende) ZZP’ers waar zij handige informatie delen én op een subtiele wijze hun producten voor deze doelgroep onder de aandacht brengen.

3. Zorg voor unieke content

Wanneer je over relevante onderwerpen voor jouw doelgroep schrijft, schrijf je al snel unieke artikelen. Het onderwerp waarover je schrijft, hoeft niet nieuw te zijn. Je mag je best door een ander artikel laten inspireren. Maar door er met jouw ogen naar te kijken, jouw mening over te geven en er in jouw tone of voice over te vertellen, ontstaat unieke content. Content die past bij jouw doelgroep.

Content die opgepikt wordt door zoekmachines. Want zoekmachines zijn dol op nieuwe content, maar ze zijn óók slim genoeg om te zien wanneer een (deel van) een tekst geknipt en geplakt is uit een andere tekst. Om een goede positie te behalen in de zoekresultaten is het dus belangrijk dat jouw tekst ook echt van jou is. Uniek en met een jij-sausje. Daar houdt Google van, maar je lezers ook. En daar doe je het uiteindelijk toch voor?

Welke uitdagingen kom jij tegen tijdens het bloggen?

Loop jij zelf tegen problemen aan met je blog? Wat vind jij het lastigst aan het maken van nieuwe content? Laat het me hieronder weten en wie weet schrijf ik er dan binnenkort wel een blog over. Speciaal voor jou!

Posted by melanie@copytogo.nl in Content met visie, 0 comments
Interviewen is een vak apart

Interviewen is een vak apart

Met deze 11 tips kun jij het ook!

Interviewen is echt een vak apart. Gelukkig zijn er in Nederland een aantal journalisten die de kunst goed verstaan. Maar je hebt niet voor ieder interview een journalist nodig.

Je kunt een tekstschrijver inschakelen 😉 óf lekker zelf aan de slag gaan met onderstaande tips!

1) Wat is het doel van het interview?

Voor je aan de slag gaat, is het belangrijk te weten wat je met het interview wil bereiken. Wil je je lezer informeren over een bepaald onderwerp, of wil je iemand laten vertellen over jullie samenwerking? Of wil je misschien aan kandidaten laten zien hoe leuk jouw bedrijf is als ondersteuning bij een vacaturetekst? Het doel van het interview bepaalt de insteek en je vragen.

2) Doe onderzoek

Wat je doel ook is, zorg dat je goed beslagen ten ijs komt. Dus zorg dat je weet waar je het over hebt. Het is niet alleen belangrijk in ieder geval de basisbeginselen van het onderwerp te weten. Je moet ook weten wie er tegenover je zit, wat zijn of haar achtergrond is, hoe hij tegen het het onderwerp aankijkt. Dus doe altijd onderzoek! Open je browser, zoek je gesprekspartner op, bekijk zijn socialmediaprofielen en kijk of hij al eerder iets zei over het onderwerp.

3) Zorg voor voldoende vragen

Zonder vragen geen interview. Zorg ervoor dat je altijd voldoende, nee teveel, vragen hebt voorbereid! Je hoeft ze niet allemaal te stellen. Maar het kan zomaar gebeuren dat de helft van je vragen door het antwoord op die ene vraag volledig overbodig wordt. Dan wil je niet ineens zonder vragen zitten. Een flinke waslijst aan vragen is daarom echt geen overbodige luxe.

4) Bereid je gesprekspartner voor op het interview

Ook voor je gesprekspartner is een goede voorbereiding het halve werk. Vertel hem dus wat het doel van het interview is, waar het over gaat, wat jouw insteek is en hoe lang het ongeveer gaat duren. Dan weet hij van tevoren wat hij kan verwachten en kan ook hij zich voorbereiden.

Vraagt je gesprekspartner de vragen vooraf per mail te ontvangen? Dat gebeurt nogal eens. Zelf ben ik daar geen voorstander van. En dat is niet omdat ik mijn gesprekspartner in het ongewisse wil laten, maar omdat je nou eenmaal een veel leuker gesprek voert wanneer de antwoorden spontaan zijn. En een leuk gesprek zorgt automatisch voor een leuker artikel.

5) Check je tools

Het klinkt misschien als een open deur, maar controleer altijd je pennen, potloden, notitieblok of opnameapparatuur. Zit er voldoende inkt in je pen? Heb je een reservepen bij je? Is je potlood geslepen? Zitten er niet allemaal losse vellen in je notitieblok, die eruit dwarrelen op het moment dat je hem te voorschijn tovert? Heb je voldoende opslagcapaciteit vrij op je dictafoon of smartphone? Is de batterij opgeladen? Alles gecheckt?

Controleer ze voor de zekerheid nog maar een keer!

6) Fijne sfeer

Begin je interview altijd met een paar onschuldige vragen of opmerkingen, misschien zelfs een grapje. Dat breekt het ijs en maakt dat de rest van het gesprek soepel verloopt. Vertel je gesprekspartner nog eens waar het interview over gaat en geef hem de ruimte om daar vragen over te stellen. Wanneer je dan daadwerkelijk aan je interview begint, zijn alle knagende onzekerheden verdwenen. Neem je het gesprek op? Laat dat dan ook weten en vraag of het een probleem is.

7) Luister en maak notities

Hoewel goede vragen natuurlijk super belangrijk zijn, is het misschien nog wel belangrijker om aandachtig te luisteren naar wat je gesprekspartner te zeggen heeft. Luister dus intensief en vraag door. Ook wanneer je niet zeker weet of je het antwoord goed begrepen hebt, vraag je door. Herhaal eventueel wat je dénkt dat hij bedoelde, vat zijn antwoorden samen.

Jouw aandacht is volledig op je gesprekspartner gericht. Af en toe maak je notities van dingen die je écht niet mag vergeten, maar de focus ligt op het gesprek. Precies om die reden is het niet aan te raden notities te maken op je laptop. Zo’n apparaat zorgt voor een ‘muur’ tussen jou en je gesprekspartner en zorgt ervoor dat jij je niet volledig op het gesprek kunt richten.

8) Ben niet bang voor stilte

We hebben de neiging stiltes op te willen vullen, omdat we ons ongemakkelijk voelen. Dat is een menselijke reflex die je tijdens een interview echt moet onderdrukken. Je gesprekspartner heeft af en toe even tijd nodig om over jouw vraag of zijn antwoord na te denken. Geef hem die tijd. Krijg niet de neiging om de stilte op te vullen of hem woorden in de mond te leggen. Wacht gewoon rustig af. Die stilte duurt echt niet voor altijd!

9) Duidelijke afspraken

Aan het eind van je interview bedank je natuurlijk je gesprekspartner voor het fijne gesprek. Is tijdens het interview de insteek van het verhaal veranderd door de antwoorden die hij gaf en de kant die het gesprek daardoor opging? Vertel dat dan.

Vertel ook duidelijk wat de volgende stappen zijn:

  • Wanneer ga je het interview uitwerken?
  • Wanneer verwacht je een eerste opzet van het artikel klaar te hebben?
  • Krijgt hij het artikel nog te lezen voor het gepubliceerd wordt?
  • Heeft hij dan de mogelijkheid om nog dingen aan te laten passen?
  • Wanneer wordt het artikel gepubliceerd?
  • Krijgt hij een exemplaar? En is dat dan via een url of is het een hard copy?

10) Werk het interview direct uit

Nou ja, direct is misschien een beetje snel, maar doe het in ieder geval nog diezelfde dag. Wanneer ik klaar ben met een interview heb ik altijd even een paar uur nodig om het gesprek te verwerken. In die uren krijgt het uiteindelijke artikel vaak al vorm, omdat bepaalde passages uit het gesprek dan op hun plaats vallen. Zodra ik een beetje bijgetankt heb, ben ik klaar om het gesprek uit te gaan werken.

In eerste instantie is dat niet meer dan letterlijk uittypen wat er gezegd is. Vraag, antwoord, vraag, antwoord… Hiermee leg je de basis voor je artikel. Daarna begint het leuke werk: Net zo lang schuiven met tekst tot het een leuk, informatief en goed lopend verhaal is!

Daarna laat je je tekst even liggen en leest hem nog een keer door. Of je laat er een redacteur naar kijken, dat kan natuurlijk ook.

11) Houd je aan gemaakte afspraken

Eigenlijk spreekt dit voor zich. Kom de afspraken die je met je gesprekspartner maakte altijd na. Lukt het je niet om het concept op tijd naar hem toe te sturen? Laat het hem dan weten!

Verwerk eventuele opmerkingen vervolgens en laat hem het artikel, of de betreffende passage, nog een keer nalezen, om er zeker van te zijn dat je zijn intentie goed verwoord hebt. Klaar? Dan is het tijd om te publiceren!

Nu jij!

Met deze tips kun je zeker aan de slag met je (eerste) interview. Heb je nog wat meer inspiratie nodig? Luister dan eens naar de podcast Everything is alive. In deze podcast wordt telkens een object geïnterviewd. Klinkt raar? Geloof me, je krijgt er zeker inspiratie van en de serie is absoluut de moeite waard!

Posted by melanie@copytogo.nl in Tekst&tips, 0 comments
Een vacaturetekst? Die schrijf je gewoon!

Een vacaturetekst? Die schrijf je gewoon!

Onlangs mocht ik voor een internationale hotelketen een aantal vacatureteksten herschrijven. De bestaande teksten trokken onvoldoende geschikte kandidaten aan en dat moest anders!

Aangezien het alweer een poosje geleden was dat ik me bezighield met arbeidsmarktcommunicatie, dook ik eerst Nationale Vacaturebank op om te kijken hoe vacatureteksten tegenwoordig geschreven worden. Het was een tenenkrommende ervaring. Zo erg zelfs, dat mijn tenen in een kramp schoten. Ik liep een rondje, ontspande mijn tenen en liet mijn gedachten de vrije loop.

Vacatureteksten zijn…

Wat is eigenlijk het verschil tussen een vacaturetekst en een andere conversiegerichte tekst? Laten we daar eerlijk over zijn. Het antwoord is: niets!

Wat is dan het probleem? Waarom zijn al die vacatureteksten hetzelfde?

Al snel vond ik het antwoord: Wervend Nederland bestaat uit HR-professionals en recruiters, niet uit tekstschrijvers. En mensen die zich bezighouden met werving en selectie weten heel goed wat voor kandidaten hun bedrijf zoekt, maar het aantrekken van die kandidaten is een heel ander verhaal. Dus, tijd voor een snelcursus vacatureteksten schrijven!

Schrijf voor je doelgroep

Jij weet als geen ander wie jou ideale kandidaat en dus je doelgroep is. Schrijf daar dan ook voor! Het is sowieso aan te raden je teksten op B1-niveau te schrijven, maar voor een MBO’er schrijf je bijvoorbeeld ook kortere zinnen dan voor een kandidaat op HBO- of WO-niveau.

Daarnaast is het belangrijk je tekst toe te spitsen op je doelgroep. Wat wil een kandidaat weten? Schrijf je vacaturetekst met hem of haar voor ogen. De grootste valkuil bij vacatureteksten is dat je maar door ratelt over wat jij zoekt in een kandidaat, terwijl het er eigenlijk om zou moeten gaan wat jij een kandidaat te bieden hebt. De tekst is niet bedoeld om je bedrijf te promoten, maar om de juiste kandidaat te strikken! Wat wil hij? Wat is zijn motivatie?

Houd het kort

Schrijf geen ellenlange teksten. Je kandidaat heeft geen zin en tijd om hele lappen tekst door te lezen. Houd het kort en simpel. Vertel beknopt wie je bent en waarom die kandidaat echt bij jou moet komen werken. Kom snel to the point.

Wil je toch nog wat extra informatie over je bedrijf geven? Verwerk die dan aan het eind van de tekst of link door naar pagina’s waar relevante informatie te vinden is. Maak je vacaturetekst oprolbaar.

Maak het geloofwaardig en concreet

Bij het lezen van een gemiddelde vacaturetekst vliegen de vage clichés je om de oren: Ieder bedrijf is innovatief, informeel, of je krijgt er een marktconform salaris. Aantrekkelijk, he?

Beweer jij innovatief te zijn? Laat dan zien aan welke vernieuwende projecten je bedrijf gewerkt heeft.

Is jouw organisatie informeel? Laat dan zien waar dat uit blijkt. Komen jullie bijvoorbeeld iedere vrijdag in je korte broek naar het werk? Dat is pas informeel. En waarschijnlijk niet echt de informatie waar je kandidaat op zit te wachten 😉

En dat marktconforme salaris? Dat zegt eigenlijk: “Ik betaal je wat normaal is in de markt, maar geen cent meer. Want zo bijzonder ben je niet.” Kun je je voorstellen dat je dat tegen een klant zegt? Nee toch? Dus benoem gewoon het salaris dat je bereid bent te betalen aan je ideale kandidaat. Dan kan hij zelf beoordelen of hij dat een reële vergoeding voor zijn werk of kennis vindt.

Verhalen vertellen? Alleen op de juiste manier!

Storytelling is hot. Maar dan moet je het wel goed aanpakken. Niemand, echt niemand, zit te wachten op een vacaturetekst die begint met: “Om 8:00 uur tref je je collega’s bij het koffiezetapparaat in onze kantine…”

Als je wilt vertellen hoe een werkdag in de betreffende functie binnen jouw bedrijf eruit ziet, laat dan een medewerker vertellen wat hij op een dag doet. Gewoon, in zijn eigen woorden en concreet. Dat kan in tekst, maar je zou ook een kort filmpje kunnen (laten) maken.

En die koffieautomaat in de kantine? Laat die gewoon waar hij is, tenzij het verplicht is om om 8:00 uur ’s ochtends te ‘socializen’ met je collega’s.

Ten slotte: Vermijd jeukwoorden in je vacaturetekst

Het is bijna een jaar geleden dat Japke-d. Bouma het Emerce Recruitment 2018 evenement opende met haar humoristische kijk op jeukwoorden in vacatureteksten. Zij presenteerde met strijdlust haar Top 10 in vacatureteksten en kon op veel bijval uit de zaal rekenen.

Iedereen die wel eens een vacature gelezen heeft, herkent minimaal één of twee van haar irritaties. Dat kan gewoon niet anders. Voor de volledigheid even de volledige Top 10:

1. Agile

2. Professional

3. Geen 9-5-mentaliteit

4. Hands-on mentaliteit

5. Passie

6. Spin in het web

7. Gedreven, prestatiegericht en pro-actief

8. Snel schakelen

9. Lekker dynamisch

10. Iets in je DNA hebben

Een jaar geleden dus. Genoeg tijd om je aanpak én taalgebruik aan te passen, zou je denken. Niets blijkt minder waar. Ik zocht de Top 5 even op op nationalevacaturebank.nl.

  • Passie: 6.775 vacatures gevonden
  • hands-on-mentaliteit: 14.952 vacatures gevonden
    hands on mentaliteit: 2.945 vacatures gevonden
    hands-on: 12.190 vacatures gevonden
    hands on: 12.190 vacatures gevonden
  • 9-tot-5: 37.386 vacatures gevonden
    9-tot-5-mentaliteit: 38.321 vacatures gevonden
    9 tot 5 mentaliteit: 2.609 vacatures gevonden
  • Professional: 7.118 vacatures gevonden
  • Agile: 1.045 vacatures gevonden

Dat doe jij beter, toch?

Dus ga jij binnenkort aan de slag met het schrijven van vacatureteksten? Lees bovenstaande tips dan nog eens door en doe er je voordeel mee. Oh, en die jeukwoorden? Die mijd je natuurlijk als de ziekte.

Posted by melanie@copytogo.nl in Tekst&tips, 0 comments
Tekstschrijver briefen?

Tekstschrijver briefen?

Dit moet hij weten vóór hij aan de slag gaat!

Je hebt besloten dat je voor je tekst een tekstschrijver in gaat schakelen: dan weet je zeker dat je tekst staat als een huis. Tenminste… als de tekst voldoet aan jouw verwachtingen en die van jouw potentiële klanten.

Natuurlijk stelt een goede tekstschrijver jou vragen, zodat hij weet wat jouw verwachtingen zijn en waar de tekst aan moet voldoen. Maar ben jij -net als ik- iemand die liever wat voorwerk doet en dan goed beslagen ten ijs komt? Met onderstaande tips brief jij je tekstschrijver als een pro!

De samenwerking met je tekstschrijver is zo goed als jouw briefing

De briefing is misschien wel de belangrijkste stap in de samenwerking tussen jou en je tekstschrijver. Zonder briefing schrijft je tekstschrijver namelijk maar wat hij denkt dat goed is. En misschien is dat helemaal niet wat jij verwachtte! Dan zit je dus met een tekst waar je niets mee kunt. Zonde van jouw geld en tijd. Om dat soort frustraties en talloze correctierondes te voorkomen, vertel ik je graag wat er minimaal in een goede briefing staat. Dat werkt een stuk prettiger!

Begin bij het begin

Dat klinkt logisch, maar blijkt in de praktijk lastiger dan het klinkt. Dit gaat namelijk over de Waarom-vraag. In dit geval: waarom wil je communiceren? Heb je iets nieuws te vertellen? Wil je werken aan je expertstatus? Wil je je klanten ergens van overtuigen? Wil je nieuwe klanten of medewerkers werven? En nee, je waarom is niet helemaal hetzelfde als je doel. Daar komen we zó op. Een blog publiceer je met een heel andere reden dan een boek. Dus: waarom wil je (nu) communiceren?

Doelgroep

Wie wil je bereiken met je boodschap? Omschrijf jouw doelgroep zo nauwkeurig mogelijk in je briefing.

Laten we er een voorbeeld bij pakken. Stel, je laat een vacaturetekst schrijven. Je doelgroep is dan potentiële medewerkers. Wat weet je van hen? Vraag jezelf af: Hoe ziet mijn ideale kandidaat voor de functie eruit? Waar woont hij? Welke opleiding heeft hij? Hoeveel werkervaring? Is hij op zoek naar een fulltime functie of wil hij liever parttime werken? Wat is zijn motivatie? Hoe ziet hij zijn toekomst voor zich? Hoe wordt hij het liefst aangesproken? Wat is zijn taalniveau?

Het antwoord op al deze vragen geeft je een vrij gedetailleerde omschrijving van je doelgroep.

Het doel van de opdracht

Wat wil je met de tekst bereiken? Wanneer zie jij hem als succesvol? Is dat wanneer je 30 sollicitatiebrieven ontvangt? Of pas wanneer je minimaal twee geschikte kandidaten vindt voor je vacature? Juist, hier gaat het om het meetbaar maken van de resultaten. Deins er niet voor terug cijfers te noemen. Dat maakt jouw doel meetbaar en de opdracht voor je tekstschrijver helder.

De essentie van je boodschap

Wat is je kernboodschap? Waarover moet je tekst gaan? In sommige gevallen is dat heel makkelijk: Lanceer je een nieuw product? Dan wil je natuurlijk vertellen wat dat product is en wat de voordelen zijn. Zoek je een nieuwe medewerker? Dan is de functieomschrijving uiteraard de kernboodschap. Maar bij een blog kan het lastiger zijn om je kernboodschap te formuleren.

Medium

Het lijkt een inkoppertje, maar het is oh zo belangrijk: Waar wordt de tekst gebruikt? Gaat ie op je website, social media of digitale nieuwsbrief of is hij bedoeld voor een brochure? Of is het misschien een tekst voor een radiocommercial? Voor je tekstschrijver is dit belangrijke informatie, want het publiek leest ieder van de genoemde teksten anders. Lange zinnen kunnen prima in een brochure, maar op je website is dat een absolute no-go.

Woorden

Het aantal woorden van een tekst is niet per se het belangrijkste in je briefing, maar toch is het goed om je verwachtingen uit te spreken. Met een tekst van 500 woorden, bijvoorbeeld, kan je tekstschrijver niet de diepte in duiken en een uitgebreid artikel over het onderwerp schrijven. In 2.000 woorden kun je een gedegen en diepgaand artikel over bijvoorbeeld een onderzoek of dienst verwachten.

Soms is het aantal woorden juist wél heel belangrijk: Heb jij ruimte ingekocht in een vakblad, bijvoorbeeld, dan is er een maximale lengte afgesproken. Meer dan dat aantal woorden past dan niet in het format.

Deadline

Voor een prettige samenwerking is het belangrijk om helder te zijn over je deadline. Wanneer verwacht je dat de tekst gereed is? En wat is gereed: een eerste concept of een tekst waarin alle correcties al verwerkt zijn? En hoeveel correctierondes vind jij acceptabel?

Eerste briefing

Werk je voor het eerst met de tekstschrijver in kwestie? Dan is wat extra informatie zeker gewenst! Zie dit maar als je voorstelrondje. Wat zet je in de briefing voor de eerste keer?

  • De bedrijfsnaam
  • Het merkverhaal van je bedrijf (corporate story)
  • Jouw kernwaarden
  • Missie en visie van het bedrijf
  • Links naar website en social media accounts
  • Jouw naam en contactgegevens
  • Alle punten die ook in een ‘normale’ briefing staan

Extra informatie

Je wilt natuurlijk dat de tekstschrijver een tekst aanlevert die past in jouw manier van communiceren. Daarom is het handig om bestaand marketingmateriaal, zoals folders en brochures, aan je tekstschrijver te geven. Hij krijgt dan direct een beeld van jouw tone of voice.

Maakt jouw bedrijf gebruik van een stijlgids? Dan geef je ook die! Dan weet jouw copywriter meteen of jouw klanten met ‘u’ of met ‘je’ aangesproken worden, hoe de namen van afdelingen binnen jouw bedrijf geschreven worden of welke notatie je gebruikt voor het schrijven van cijfers of telefoonnummers.

Heb je nog geen stijlgids? Zet dan dit soort dingen ook in je briefing.

Aan de slag

Volgens mij heb je nu wel de belangrijkste onderdelen in je briefing staan. Wil je zeker weten dat je altijd alle informatie in je briefing hebt staan? Download dan dit handige format. Kwestie van printen en invullen. Dan kan jouw tekstschrijver snel voor je aan de slag!

Posted by melanie@copytogo.nl in Tekst&tips, 0 comments