Een ijzersterkte titel schrijf je zó

Trekken jouw titels al ‘volle zalen’? 4 Tips voor een sterk begin

De titel van je blog of artikel is misschien wel het belangrijkste stukje content dat je ooit maakt. En meteen ook het moeilijkste. Zeker wanneer je over technische onderwerpen schrijft; je hebt namelijk maar één kans om het goed te doen. Een paar woorden waarin een lezer besluit om jouw artikel wél of niet te lezen. Waarmee trek je hem over de streep? Door feiten op te lepelen? Of is er een manier die beter werkt? Een goede titel schrijven blijft lastig, dus ik geef je een paar tips die ervoor zorgen dat jouw titels magnetisch worden!

1. Een pakkende titel prikkelt

Zie je titel maar als de omslag van een boek. Als die jou niet aanspreekt, koop je ook het boek niet. Hetzelfde geldt voor de titel van je webpagina of blog: Werkt die niet, dan leest je bezoeker de rest van je pagina of artikel al helemaal niet.

Een goede titel prikkelt. Altijd. Dat kan bijvoorbeeld zijn doordat:

  • hij een belofte inhoudt,
  • omdat hij direct geloofwaardig of intrigerend is,
  • of omdat hij een sterke emotie of reactie oproept bij de lezer.

Maar je titel moet ook aansluiten bij de rest van de tekst én bij jouw bedrijf en de gekozen tone of voice.

2. Schrijf je titel voor mensen én zoekmachine

Tijdens het schrijven van je blog houd je rekening met je zoekmachine-optimalisatie. Logisch, maar hoeveel rekening kun je daar in de titel mee houden? Zoekmachines verwachten namelijk dat het keyword, oftewel het woord waar je denkt dat je bezoekers op zoeken, aan het begin van je titel staat. Maar laten we eerlijk zijn, hoe vaak kun jij je belangrijkste zoekwoord écht als eerste of tweede woord in je titel kwijt? Zeker in het Nederlands krijg je dan heel vreemde of ‘clickbaiterige’ titels. Dus focus bij het schrijven van je titel op de zoekvraag van je lezer en zet de zoekmachine op nummer twee.

3. Verplaats je in het zoekgedrag van je klant

Zodra jouw potentiële klant met een vraagstuk zit, begint hij met zoeken naar een oplossing. De eerste stop is dan vaak een zoekmachine.

Wanneer je je titel bewust schrijft voor je bezoeker, moet je je dus vooral verplaatsen in zijn zoekgedrag. Zoekt hij op “SAP S/4HANA”, zoekt hij op “SAP migreren” of op “SAP overzetten naar nieuwe versie”? Je voelt hem al aankomen: wat voor jou het meest interessante zoekwoord lijkt, hoeft dat voor je klant helemaal niet te zijn. Hij zoekt een oplossing voor zijn vraagstuk en heeft vaak geen idee in welke richting hij deze moet zoeken.

Nog een voorbeeld: Je klant is op zoek naar een systeem waarmee hij al gedurende het productieproces een kwaliteitscontrole kan uitvoeren, om zo de fouten in de productie snel op te kunnen sporen en minder afkeur te hebben. Waarschijnlijk zoekt hij dan op iets als “kwaliteitscontrole productieproces” of “automatische kwaliteitscontrole”. Hij heeft namelijk geen flauw idee hoe hij zijn uitdaging het hoofd gaat bieden. Grote kans dat hij niet weet wat Machine Vision is, laat staan dat hij daar op gaat zoeken! Houd daar dus ook in je titel rekening mee.

4. Maak je klant nieuwsgierig

Doordat vooral technici een duidelijke voorkeur voor feiten hebben, zie je dat technische titels vaak saai worden. “Machine Vision bij Klant X” of “Succesvolle S/4HANA implementatie bij Klant Die-en-die”. Ben je nog wakker, of ben je in slaap gevallen door de saaie titels? Mooi, je snapt dat je met een dergelijke titel echt geen nieuwe bezoekers naar je website trekt, toch? Dat wil niet zeggen, dat je artikel niet interessant is of de informatie die je in het blog geeft niet waardevol is, maar puur op basis van je titel zullen mensen niet klikken. Herinner je nog waar een goede titel aan moet voldoen? Juist, hij moet prikkelen! En dat kan prima, ook als je je aan de feiten houdt.

Bijvoorbeeld: “Je SAP-installatie overzetten naar nieuwste versie? Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn!” of: “Migreren naar SAP S/4HANA in 10 eenvoudige stappen”. En bij het Machine Vision-voorbeeld zou je kunnen stellen: “20% minder verspilling tijdens het productieproces dankzij Machine Vision.” of “Klant Die-en-die bespaarde met behulp van Machine Vision 20% op de productiekosten.” Op deze manier houd je je aan de feiten, maar nodig je je klant ook uit om verder te lezen. Want ‘hoe gaat dat dan in zijn werk?’, ‘kan ik dat ook?’ of ‘is het echt zo eenvoudig?’ zijn vragen die bij het lezen van deze titels direct bij je opkomen.

Hoe geef jij je titels ‘schwung’?

Ga met deze tips in je hoofd eens naar je blog- of nieuwspagina en houd de titels eens tegen het licht. Trek jij al ‘volle zalen’ met je titels? Niet? Herschrijf ze dan met de voorwaarden voor een goede titel én je ideale klant in je achterhoofd. Daar worden ze zeker beter van. Lukt het je niet? Dan schakel je gewoon de ‘Tolk voor Technici’ in. Dan heb jij in no-time pakkende titels met ’schwung’!

Sharing is caring!

Posted by Melanie

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.