Goed blog schrijven?

Een goed blogbericht schrijven? Appeltje-eitje!

Wat maakt een blog goed? Vraag jij je dat ook af terwijl je naar die knipperende cursor zit te kijken? Objectief, bedoel ik dan. Wanneer is een blog goed genoeg? Hoe zorg je ervoor dat jouw ideale lezer je blog verslindt? Met deze tips weet jij precies waar je blog minimaal aan moet voldoen.

Een goed blog heeft een duidelijk onderwerp. Eén, ja.

Bedenk vóór je begint met schrijven waar jouw blog over moet gaan. Als je gaat schrijven zonder een duidelijk plan, gaat je verhaal ‘zwabberen’. Kies een onderwerp waar je alles -nou ja, erg veel is ook goed- van weet. Anders kun je je boodschap niet duidelijk overbrengen.

Heb je je onderwerp bepaald? Mooi! Dan is het tijd om streng te zijn tegenover jezelf en je daar aan te houden. Bedenk je tijdens het schrijven dat je wilt gaan uitweiden over een gerelateerd onderwerp? Dan is dat misschien een goed beginpunt voor een ander blog, maar zet het nu even aan de kant. Dit blog gaat over jouw originele onderwerp. Dat en niets anders.

Geef antwoord

Het lijkt misschien een inkoppertje, maar een goed blog geeft antwoord op de vraag van je lezer. Die heeft namelijk een vraag of probleem waarvoor hij een antwoord of oplossing zoekt. Die geef jij hem. En niet zomaar een antwoord of oplossing, maar dé oplossing. Zodat hij geholpen is en verder kan.

En er vervolgens achter komt dat je de ene vraag beantwoord hebt, maar tien nieuwe vragen hebt opgeroepen. Vragen die jij natuurlijk met alle liefde voor hem beantwoordt. In een ander blog óf door middel van jouw product of dienstverlening.

Leesbaar voor je doelgroep

Een duidelijk onderwerp en een gedegen antwoord is helaas geen garantie voor een goed blog. Als je blog niet leesbaar is voor jouw ideale lezer, schiet je er niets mee op. Vraag je dus vóór je begint met schrijven af wie jouw ideale klant is, welke kennis hij al op zak heeft en welke ‘taal’ hij spreekt.

Laat ik om dit punt wat concreter te maken dit blog als voorbeeld nemen:

Ik weet voor wie ik dit blog schrijf. Daardoor weet ik, dat ik geen energie hoef te verspillen aan het uitleggen van de term ‘blog’ of waarom het zinvol is om (zakelijk) te bloggen. Maar ik weet óók dat je geen tekstschrijver bent en waarschijnlijk geen achtergrond in marketing hebt. Daarom gebruik ik geen termen als bijvoorbeeld ’buyer persona’s’ wanneer ik het over je doelgroep heb, maar over jouw ideale lezer of klant. Want die term is voor jou helder. Ik schrijf in jouw ‘taal’ en laat het jargon links liggen.

Daardoor is mijn boodschap duidelijk en ben jij wanneer je dit leest al een minuut of twee op deze pagina.

De structuur draagt bij aan je blog

Een goed blog heeft een heldere structuur. Dat betekent dat je je lezer als het ware door de tekst heen leidt. Na een inleiding die de nieuwsgierigheid wekt, maak je gebruik van tussenkopjes. Die tussenkopjes vertellen je lezer precies waar de alinea’s over gaan en maken je blog scanbaar. Je alinea’s zijn trouwens niet te lang en bevatten genoeg ‘lucht’. Daarbij kun je de volgende stelregel aanhouden: tot 150 woorden kun je je alinea met gemak aan één stuk schrijven. Is hij langer? Breng dan witregels aan om te voorkomen dat je lezer afhaakt.

Heb je inhoudelijk alles behandeld wat je wilde vertellen? Dan is het tijd om je blog af te ronden. Een duidelijke afronding is bijvoorbeeld een conclusie of een samenvatting van hetgeen je in het blog behandeld hebt. Ten slotte nodig je uit tot interactie. Je blog is de plek om interactie aan te gaan: vraag je lezer om te reageren en vergeet vooral niet aan te moedigen tot het delen van jouw blog.

Een goed blog is (of blijft) actueel

Met je blog heb je de mogelijkheid om in te springen op de nieuwste ontwikkelingen in je vakgebied. Gebeurt er iets interessants dan is het handig om daar direct in te duiken en over te schrijven. Er is namelijk een grote kans dat jouw ideale klant dat ook een interessante ontwikkeling vindt en op zoek gaat naar informatie over deze ontwikkeling. Vindt hij deze informatie op jouw blog? Dan vergroot dat jouw autoriteit of expert-status. Een bijkomend voordeel van bloggen over actualiteiten in jouw vakgebied is, dat jij je kennis op peil houdt. Want je schrijft alleen over zaken waarvan jij van de hoed en de rand weet, toch?

Verder kun je bloggen over onderwerpen die actueel blijven. Dat noemen we ‘evergreen’ content. Een voorbeeld daarvan is dit blogbericht. Want hoewel er al jaren geblogd wordt, blijven ondernemers op zoek naar tips om goede of betere blogs te schrijven. Een blog met tips over bloggen, heeft dus de potentie over vijf jaar nog steeds actueel te zijn. Dat maakt dit soort blogs extra waardevol: na investering van een relatief lage inspanning voegt jouw blog lange tijd waarde toe voor je ideale lezer. Ik houd daar wel van. Jij toch ook?

Stop er een beetje karakter in

Een goed blog bouwt een relatie op met de lezer. Uiteraard kost dat tijd, net als met ’normale’ relaties. Wat bij het opbouwen van een relatie belangrijk is, is dat je laat zien wie je bent. Wat zijn jouw kernwaarden als ondernemende blogger en wat maakt jou uniek? Daarom is karakter zo belangrijk. Je kunt natuurlijk je visie of missie ergens in een hoekje op je website zetten, maar wat heeft jouw klant daar aan? Met een beetje geluk begrijpt hij wat je bedoelt, maar praatjes vullen geen gaatjes.

Laat liever zien wie je bent -als ondernemer of organisatie, maar ook als mens- en hoe je hem verder kunt helpen. Kies dus een schrijfstijl die bij jou past én die resoneert bij jouw ideale klant. Ben niet bang om je mening te geven of het achterste van je tong te laten zien. Af en toe een glimlach of knipoog in je tekst kan ook helemaal geen kwaad. En reageer op een menselijke manier wanneer jouw lezer een reactie achterlaat onder jouw blog.

Practice what you preach

Hè, wat fijn dat je er nog steeds bent! Tijd om te doen wat ik je eerder beloofde; ik zet mijn tips voor het schrijven van een goede blog nog even voor je op een rijtje.

Een goed blog:

  • heeft één duidelijk onderwerp
  • geeft antwoord op een vraag van jouw klant
  • is prettig leesbaar voor jouw doelgroep
  • heeft een duidelijke structuur
  • is actueel
  • en heeft karakter.

Met deze tips wordt het schrijven van een goed blog ook voor jou appeltje-eitje!

Denk je dat ik een belangrijke tip gemist heb? Laat het me dan weten in de reacties.

Heeft dit blog je verder geholpen of ken je iemand voor wie het interessant is? Deel hem dan gerust. Vind ik tof 😉

Leave a Reply