Online een relatie opbouwen met je doelgroep. Het klinkt ideaal, maar hoe pak je dat aan? Hoe zorg je ervoor dat mensen jouw bedrijf vinden en jou gaan vertrouwen voordat je ze ooit gezien of gesproken hebt? Evergreen content helpt je daarbij en ik leg je graag uit wat het is en hoe je het in kunt zetten.
Evergreen content wat is dat?
Alweer zo’n mooie Engelse term. Tja. Evergreen content laat zich het best vertalen als duurzame content. Daarmee is jou waarschijnlijk direct duidelijk waar ik het over heb, maar voor de zekerheid toch even de definitie volgens Ensie. Weten we zeker dat we het over hetzelfde hebben:
“Duurzame content betreft alle visuele, tekstuele en auditieve content die door een organisatie gecreëerd wordt om aan de behoefte van de doelgroep te voldoen. De relevantie van duurzame content blijft of neemt toe voor de doelgroep en daarmee voor de organisatie. Hierdoor bouw je met duurzame content aan een duurzame relatie met de doelgroep. De blijvende relevantie ontstaat door een tijdloze inhoud en een tijdloos distributiekanaal.”
Content die relevant is en blijft voor je doelgroep dus.
Waarom zou je duurzame content maken?
Het mooie aan deze definitie is dat de ‘waarom’ er al in verwerkt zit: Je wilt een duurzame relatie opbouwen met je doelgroep. En ik zeg bewust ‘doelgroep’ en niet ‘klanten’, omdat je doelgroep groter is dan je klantenkring. Ook wanneer je nog onbekend bent bij je doelgroep, kun je met de juiste, relevante en lang houdbare content al beginnen met het bouwen van een relatie. Deel je regelmatig interessante informatie? Dan wekt dat vertrouwen in jou en je dienst of product op en draagt dat bij aan je expertstatus. En jouw doelgroep koopt het liefst bij iemand die ze vertrouwen. Net als jij!
Daarnaast is evergreen content ook goed voor je online vindbaarheid. Doordat mensen blijven zoeken naar de antwoorden en oplossingen die jij hen biedt, zien zoekmachines zoals Google, dat jouw content interessant is. En dat wordt dan weer beloond met een betere positie in de zoekresultaten.
Evergreen content in de praktijk
Goed, de theorie en de voordelen zijn nu helder. Maar wat ís dan evergreen content? Ik geef je een paar voorbeelden. Lekker praktisch en op een manier dat jij er direct mee aan de slag kan.
Handleidingen en how-to’s
Misschien is dit wel de meest voorkomende vorm van evergreen content; de how-to of handleiding. Denk jij bij het woord handleiding nog steeds aan een lijvig boekwerk waar geen hond naar kijkt? Dat hoeft het echt niet te zijn. Online zijn handleidingen vaak verpakt als ‘how-to’s’: relatief korte stukken content waarin je stap voor stap uitlegt hoe je lezer iets moet doen of tot een bepaald resultaat komt. Bijvoorbeeld hoe je heel eenvoudig een knettergoed blog schrijft. Deze categorie is in iedere branche toepasbaar.
Ben je kapper? Leg dan uit hoe je bijvoorbeeld krullend -of juist stijl- haar verzorgt. Verkoop je keukens? Besteed dan eens aandacht aan hoe je verschillende aanrechtbladen verzorgt of je keukenkastjes opgeruimd houdt. Veiligheidskundige? Schrijf een whitepaper over waar een CE-gemarkeerde machine aan moet voldoen. Ik kan nog wel even doorgaan, maar ik denk dat je het inmiddels wel snapt, toch?
Onderzoeksresultaten en statistieken
Onderzoeken en statistieken doen het online altijd goed, dus het kan slim zijn daar iets mee te doen. Je kunt natuurlijk je eigen onderzoek uitvoeren en de cijfers of resultaten ervan presenteren. Dit is echter voor veel ondernemers een stap te ver. Het uitvoeren van zo’n onderzoek vergt behoorlijk veel tijd. En dus geld. Je moet namelijk mensen vragen stellen of interviewen, de antwoorden analyseren en verbanden aanbrengen in je resultaten voor je deze kunt gebruiken.
Je kunt ook gebruikmaken van bestaande onderzoeken en statistieken. Zoals Frank Hussman in dit artikel doet. Hij neemt de resultaten van een onderzoek van Buzzsumo en presenteert deze in hapklare brokken aan zijn publiek. Ook in jouw vakgebied zijn er vast rapporten aanwezig die je op deze manier kunt verwerken tot eigen content.
In de kappersbranche, bijvoorbeeld, over hoe schadelijk bepaalde stoffen in shampoo voor je gezondheid zijn. Of voor de eerder genoemde veiligheidskundige: hoeveel mensen er RSI-klachten hebben en hoe een goed uitgevoerde en opgevolgde RI&E deze klachten kan voorkomen.
Projecten en case-studies
Een andere manier om blijvend waarde toe te voegen is door het maken van case-studies. Houd eens een afgerond project tegen het licht en beschrijf waarom het zo succesvol was. Of juist niet. Want ook als alles mis ging in dat project, is het een waardevolle case. En jij hebt van iedere fout die je maakte geleerd, toch? Een bijkomend voordeel van een case-studie of projectbeschrijving is dat je inzichtelijk kunt maken wat je precies voor je klanten doet.
Vind je het lastig om zelf te vertellen waarom je zo goed bent in wat jij doet? Interview dan je klant eens. Laat hem vertellen over jullie samenwerking, hoe soepel het project verliep en hoe ongelooflijk blij hij is met het eindresultaat! Heb je meteen weer een mooie review te pakken. Twee vliegen in één klap!
Jargon uitgelegd
Misschien niet de meest aantrekkelijke vorm van duurzame content, maar wel erg nuttig voor je potentiële klanten is de verklarende woordenlijst. Uiteraard probeer je zo weinig mogelijk jargon te gebruiken in je communicatie, maar zo nu en dan ontkom je er niet aan. Neem die termen en leg ze uit aan je doelgroep. Het grote voordeel van zo’n lijst is, dat je klein kunt beginnen en hem gaandeweg kan uitbreiden.
Verhuisden jouw wenkbrauwen richting je haargrens bij het lezen van de termen ‘CE-markering’ of ‘RI&E’? Je bent niet de enige. Dit zijn daarom prima voorbeelden van woorden die een veiligheidsexpert op zou kunnen nemen in zijn verklarende woordenlijst.
Veelgestelde vragen
Grote kans dat jij telkens weer dezelfde vragen van je klanten beantwoordt. Jaar in, jaar uit, dag in, dag uit… Verzamel deze vragen en werk de antwoorden uit. Maak op je website een FAQ-sectie (oeps, ‘frequently asked questions’ dus) aan en bundel hier alle veelgestelde vragen. Ook hierbij geldt dat je met een paar vragen kunt beginnen en mettertijd de lijst uit kan breiden.
Recourses en tools
Naast praktisch toepasbare tips kun je ook aandacht besteden aan tools of hulpmiddelen waar jij echt niet meer zonder kunt. Neem één van je meest gebruikte tools en leg uit waarom je er zo verknocht aan bent. Noem de mogelijkheden, de voordelen, de nadelen voor jou en eventueel hoe deze tool anders is dan die van een concurrent. Duik lekker de diepte in, zodat de lezer na het lezen van jouw artikel of blog precies weet waarom hij deze tool ook eens moet gaan uitproberen.
Hoe presenteer je je duurzame content?
Hoe je je content vervolgens aanbiedt, hangt af van de inhoud.
Een handleiding, bijvoorbeeld, kun je prima aanbieden als tekst. Dus bijvoorbeeld een blog, een artikel of een lijst. Maar je kunt er ook een video van maken; een zogenaamde explainer video. Een how-to of stappenplan kun je daarnaast ook prima verwerken in een infographic. En die case-studie? Als je hem verpakt als een interview, kun je er -naast een tekst- ook nog een mooie podcast van maken!
Aan de slag
Neem de tijd om je evergreen content te maken. Je maakt geen duurzame content in een uurtje. Doordat de content echter lang houdbaar is, is het de investering meer dan waard. Is je evergreen content gereed? Publiceren maar dan!
Helaas wil dat wil niet zeggen dat je dan klaar bent. Want ook evergreen content houdt ervan om af en toe geüpdatet, aangevuld en afgestoft te worden. En Google vindt dat ook fijn. Is toch weer een mooie bijkomstigheid 😉