Zo schrijf je een whitepaper

Zó schrijf je een whitepaper

Een whitepaper is het goud van je marketing: een goede whitepaper draagt namelijk bij aan je expert-status, vergroot je naamsbekendheid, genereert waardevolle leads én geeft de lezer informatie over een specifiek onderwerp. Alle reden om dat witte goud te pakken en ermee aan de slag te gaan. Maar waar moet je op letten bij het schrijven van een zo’n ding? Hoe voorkom je dat je lezer teleurgesteld is na het lezen ervan, of erger nog, hem halverwege al van zijn harde schijf verwijdert? Wat zijn de valkuilen en vooral: hoe schrijf je een goede whitepaper? Dat vertel ik je in dit blog!

Wat is een whitepaper?

Eerst even terug naar de basis. Want tegenwoordig worden allerlei documenten onder de noemer van whitepaper aangeboden. Ook als ze dat eigenlijk niet zijn… Dus: als ik het heb over een whitepaper, dan bedoel ik een informatief en educatief document dat bedoeld is om de lezer te informeren over een bepaald onderwerp. En hem of haar vervolgens te helpen bij het nemen van weloverwogen beslissingen.

Trap niet in deze valkuilen

Een effectieve en overtuigende whitepaper die de aandacht trekt van je doelgroep en waardevolle inzichten biedt, schrijf je niet zomaar. Er gaat behoorlijk wat werk in zitten, maar dat levert je óók wat op. Daarom zet ik de vijf meest voorkomende fouten even voor je op een rijtje:

1. Te commercieel
Een whitepaper mag best een tikkeltje commercieel zijn als jouw product of dienst een echte oplossing biedt voor de uitdaging van je lezer. Maar leg niet te veel nadruk op je oplossing, want je wilt vooral inzichten bieden. Als de lezer vervolgens interesse heeft in jouw product is dat mooi, maar duw dat niet door de strot bij je lezer. Want dan verliest je whitepaper zijn geloofwaardigheid en is alle moeite voor niets geweest.

2. Te weinig oog voor je doelgroep
Begrijp voor wie je jouw super inzichtelijke tekst schrijft. Leef je in in hun behoeften, problemen of interesse. Doe je dat niet, loop je het risico dat je doelgroep je whitepaper niet leest of begrijpt.

3. Te veel jargon
Vaktaal of technische termen zijn dodelijk voor je whitepaper. Gebruik duidelijke en eenvoudige taal om je informatie over te brengen. Je wilt niet dat de lezer al na de inleiding afhaakt, toch?

4. Niet genoeg research doen
Bij een whitepaper is het belangrijk dat je de informatie ondersteunt met feiten en data. Daar moet je research voor doen. En dat kost tijd. Maar als je jouw boodschap niet voldoende onderbouwt, verliest je whitepaper alsnog alle krediet.

5. Geen logische structuur
Een logische structuur helpt je lezer de informatie in je whitepaper te begrijpen en te onthouden. De volgorde waarin je de kennis deelt, is dus van belang. Hoe je zorgt voor een logische volgorde vertel ik je zó.

Aan de slag met jouw whitepaper

Een whitepaper schrijven vereist dus een zorgvuldige aanpak en een grondige voorbereiding. Maar als je deze stappen volgt, lukt het je zeker.

1. Bepaal het doel

Wat wil je bereiken met je whitepaper? Wil je _thought leadership_ opbouwen en werken aan je expert status? Wil je je naamsbekendheid vergroten? Of wil je vooral nieuwe klanten aantrekken? Je kunt met één whitepaper alle drie bereiken, maar je moet wel een doel kiezen dat het belangrijkst is. Doe je dat niet, dan ‘zweeft’ je whitepaper en bereik je uiteindelijk niets.

2. Identificeer je doelgroep

Voor wie schrijf je jouw whitepaper? Waar worstelen zij mee en waar lopen zij dagelijks tegenaan? Op welke vragen willen zij het antwoord vinden in deze whitepaper?

3. Kies een onderwerp

Toegegeven, dit had ook stap 2 kunnen zijn, maar ik moest een keuze maken 😉 Bedenk een onderwerp waarover er uitgebreide en diepgaande kennis binnen je organisatie is. Als je de expertise al hebt, kun je namelijk waardevolle informatie delen met je lezer.

4. Doe research en verzamel informatie

Begin met het verzamelen van informatie die er al over dit onderwerp is binnen je bedrijf. Zo ontdek je waar je nog informatie of onderbouwing mist en weet je wat je nog verder uit moet diepen. Die aanvullende informatie verzamel je vervolgens door het doen van onderzoek, interviewen van klanten of collega’s, door case studies of, nou ja, verzin het maar.

5. Schrijf je inleiding

De inleiding van je whitepaper is misschien wel het allerbelangrijkste stukje tekst. Prikkel de lezer met een duidelijke inleiding waarin je het onderwerp introduceert en het doel van je whitepaper beschrijft.

6. Deel je kennis

Presenteer je kennis en informatie in een logische en gestructureerde volgorde. Gebruik daarbij duidelijke taal en schrijf niet wollig. Vergeet je argumenten niet te illustreren met voorbeelden, data en grafieken. Sluit het inhoudelijke deel van de whitepaper af met een conclusie. Hierin vat je de belangrijkste bevindingen samen en doe je eventueel ook nog aanbevelingen.

7. Vergeet de call-to-action niet

Klaar met het zware werk? Vergeet dan niet je lezer te vertellen wat de volgende stap is. Wil je dat hij je website bezoekt, contact met je opneemt of een brochure downloadt? Vertel hem dat en maak het hem vervolgens zo eenvoudig mogelijk!

8. Het oog wil ook wat

Hoewel de inhoud het belangrijkst is bij je whitepaper, mag je de opmaak ook niet vergeten. Een professionele opmaak van je whitepaper vergroot namelijk de leesbaarheid. Gebruik dus een duidelijk lettertype, voldoende witruimte, duidelijke kopjes en subkoppen om je lezer uit te nodigen de whitepaper van A tot Z te lezen.

De outline van je whitepaper

Vond je ook dat ik hierboven bij puntje 6 lekker kort door de bocht was en raakte je stiekem al een tikkeltje gefrustreerd? Hoeft niet! Want aan de outline van je whitepaper wilde ik even wat extra aandacht besteden. Als je een opbouw als deze hanteert, schrijf je namelijk in no-time een goed gestructureerde whitepaper die duidelijk en overtuigend is. Knippen en plakken dus:

Hoofdstuk 1: Inleiding
– Beschrijf het onderwerp en het doel van de whitepaper
– Geef een overzicht van wat je gaat behandelen

Hoofdstuk 2: Probleemstelling
– Identificeer het probleem dat je behandelt
– Beschrijf het belang en de urgentie van het probleem
– Geef voorbeelden van hoe het probleem zich manifesteert

Hoofdstuk 3: Analyse van het probleem 
– Beschrijf de oorzaken en gevolgen van het probleem
– Geef relevante statistieken en feiten om het probleem te ondersteunen
– Presenteer mogelijke oplossingen voor het probleem

Hoofdstuk 4: De oplossing voor het probleem
– Beschrijf de mogelijke oplossingen
– Geef aan hoe de oplossingen werken
– Vergelijk de oplossingen met elkaar: wat zijn de voor- en nadelen? Wanneer zet je welke oplossing in?

Hoofdstuk 5: Implementatie van de oplossing 
– Beschrijf hoe de oplossing kan worden geïmplementeerd
– Geef een stappenplan en een tijdlijn voor de implementatie
– Maak ook melding van mogelijke obstakels en hoe deze kunnen worden overwonnen

Hoofdstuk 6: Resultaten en conclusie
– Omschrijf welke resultaten de lezer mag verwachten na implementatie van de oplossing
– Geef voorbeelden van hoe de oplossing heeft gewerkt in vergelijkbare situaties
– Vat de whitepaper samen in een duidelijke conclusie en geef aanbevelingen
– Sluit af met een duidelijke call-to-action

Hoofdstuk 7: Bronnen
Vermeld álle externe bronnen die je hebt gebruikt bij het schrijven van je whitepaper. Daarbij kun je denken aan statistieken, citaten en verwijzingen naar andere publicaties.

Hulp nodig bij het schrijven van je whitepaper?

Met het stappenplan en de handige outline kun jij vast en zeker aan de slag met het schrijven van een overtuigende whitepaper. Kun je toch nog wat hulp gebruiken bij het schrijven? Of wil je dat ik je whitepaper eens kritisch tegen het licht houd voor je hem publiceert? Twijfel dan niet om contact met me op te nemen! Ik help je graag 😉

Leave a Reply