Creatief schrijven met data: inspiratie uit cijfers
Laatst vertelde Kleine Mevrouw trots aan de eetkamertafel hoe ze een schatkaart had gemaakt op school. Die hoorde bij een verhaal dat ze wilde vertellen. Met symbolen, lijnen en cijfers had ze de locatie van haar schat aangegeven. Een combinatie van data en verbeelding dus,... Continue reading→
Schrijven voor chatbots
“Papa, waarom maakt de wasmachine zo’n grappig geluidje? Kan ik dat ook aanzetten?” “Mama, wat betekent ‘de hond in de pot vinden’ eigenlijk?” “Mama, waar is mijn zwempak?” “Papa, wat eten we vandaag?” Zomaar een greep uit de tientallen vragen die er thuis dagelijks op... Continue reading→
Succesvolle nieuwsbrieven schrijven: van opening naar conversie
Nieuwsbrieven zijn van oudsher een belangrijk instrument voor organisaties om in contact te blijven met hun doelgroep. Het schrijven van een effectieve nieuwsbrief vereist echter meer dan alleen het verzenden van updates; het vraagt om een strategische aanpak om de lezer te boeien en tot... Continue reading→
Effectief schrijven voor AI: zo optimaliseer je jouw content voor ChatGPT en Gemini
Naar aanleiding van mijn blog over voice search kreeg ik de volgende vraag: “Wat is jouw kijk op schrijven voor AI? Nu LLMs steeds vaker worden gebruikt als vervanging van zoekmachines, zal het belangrijker worden om ‘vindbaar’ te worden voor AI en jouw teksten naar... Continue reading→
Ethiek bij persuasief schrijven: richtlijnen en tips
Kleine Mevrouw verslindt inmiddels boeken: het ene ‘Dolfje Weerwolfje’-avontuur na het andere. Aankleden voor school duurt een eeuwigheid, want ze kruipt stiekem onder haar hoogslaper om te lezen en het verhaal boeit haar zo dat ze alles om zich heen vergeet. En vol verwachting uitkijkt... Continue reading→
De impact van voice search op copywriting: belangrijke aandachtspunten
“Hey Siri, plee Dzjeksun faiv isènzjuls”, gilt Kleine Mevrouw in de keuken. Het is maar goed dat haar Engels nog niet zo best is, anders zouden we de hele dag alle antwoorden van Siri op haar eindeloze stroom aan vragen moeten aanhoren. Nu beperkt ze... Continue reading→
Schrijven voor podcasts: dat doe je zó
Kleine Mevrouw is verslaafd aan luisterboeken en daar ben ik zelf ook niet vies van. Maar Vriend geeft de voorkeur aan podcasts tijdens het reizen of koken. Dat snap ik wel: een podcast geeft nieuwe inzichten, diepgang of verbreding op een eenvoudig te verhapstukken manier.... Continue reading→
Effectief schrijven voor een boeiende webinar of online presentatie
Het geven van een webinar of online presentatie vraagt om een unieke set vaardigheden. Niet alleen tijdens het geven van je presentatie, maar ook bij het schrijven en voorbereiden. In tegenstelling tot persoonlijke presentaties, bieden webinars je de kans om een breed publiek te bereiken,... Continue reading→
Los of aan elkaar? Samenstellingen zijn eigenlijk niet zo moeilijk
“Mama, niet kijken!” roept Kleine Mevrouw. We passeren de ondergrondse afvalcontainer, met de woorden ‘rest afval’ erop. Een foutje in de samenstelling van woorden waar ik me een paar jaar geleden geïrriteerd over uitliet en wat bij haar is blijven hangen. Ik negeer de fout... Continue reading→
Het groeiende belang van videocontent in digitale marketing
Videocontent heeft de wereld van digitale marketing stormenderhand veroverd. In een tijdperk waarin visuele media zo belangrijk zijn, speelt video een onmisbare rol in het aantrekken en behouden van de aandacht van je doelgroep. Niet alleen is video inhoudelijk sterk, maar het biedt ook de... Continue reading→